"
Привіт всім, хто нас читає! На нашому блозі ви можете познайомитися із цікавим досвідом бібліотек
Херсонщини, що працюють з молоддю, творчими знахідками та новими ідеями

Віртуальний бібліодайджест

ІІ випуск 2016 


Шановні колеги!


До вашої уваги ІІ випуск віртуального бібліодайджесту 2016 року, де зібрані витяги зі статей українських журналів. В цьому випуску ви знайдете цікаві форми роботи по просуванню читання в молодіжному середовищі, досвід створення кімнати спілкування для дітей та їх батьків та зможете ознайомитися з краєзнавчим квестом як напрямком патріотичного виховання.



Стаття Олени Федоренко, директора КЗ «Черкаська обласна бібліотека для юнацтва ім. В. Симоненка» Черкаської обласної ради, «Різними шляхами до єдиної мети» знайомить з новими формами роботи у просуванні читання в молодіжне середовище. 

Робота Черкаської обласної бібліотеки для юнацтва ім. В. Симоненка спрямована на просування книги та читання в молодіжному середовищі, інформаційну підтримку навчального процесу, сприяння всебічному розвитку юнаків і дівчат, виховання їх на кращих зразках вітчизняної та світової літератури.
Бібліотекарі намагаються досягати цієї мети, шу¬каючи власні шляхи. Чільне місце серед них займає реалізація проектів бібліотеки. За останні 15 років таких проектів було чимало.
У 2010 р. була розроблена програма «Бібліотека і молодь: з книгою в майбутнє», що складається з кількох проектів.

 

Одним із них є цикл тайм-діалогів «Книга очима поколінь», мета яких – підтримання зв’язку і стимулювання взаєморозуміння між старшим і молодим поколіннями шляхом обговорення літера¬турних процесів в Україні і світі, окремих авторів та їх книг.
У рамках проекту було проведено 13 тайм-діалогів, під час яких молоді читачі активно обговорювали зі старшими аматорами читання різні літературні напрямки і жанри, сучасну літературу та класику, твори епатажних та традиційних, молодих і досвідчених, українських і зарубіжних письменників. Зокрема, тайм-діалоги стосувалися таких тем, як: «Сучасна українська книга: світло і тіні», «Книжкові лабіринти: містика, фантастика, детективи, жіночі романи», «Шевченківська премія очима поколінь», «Чи є мода на літературу?», «Василь Симоненко очима поколінь», «Яка Ірен? Роздобудько чи Карпа?», «Творчість молодих письменників Черкащини очима поколінь» та інші.
Беручи участь у діалогах, юнаки та дівчата розвивають свої художні смаки, образне мислення та уяву, вміння аналізувати художній твір та висловлювати власні думки. А головне – починають більше читати.

 

Цікавим і корисним для молоді є наступний проект – «Книжкові сезони». Задум проекту полягає в систематичному ознайомленні юнаків і дівчат з книгами-лідерами, володарями престижних українських і зарубіжних літературних премій, переможцями книжкових форумів, рейтингів і конкурсів («Книга року», «Коронація слова», «Книга року Бі-Бі-Сі», рейтинг соціальних мереж «Читають всі» тощо). Назва проекту зумовлена тим, що всі ці події відбуваються в різні пори року.
Завдяки «Книжковим сезонам» читачі бібліотеки та її потенційні користувачі починають краще орієнтуватися у сучасному книжковому розмаїтті; їх читання стає більш якісним.


Досить цікавим засобом просування читання в молодіжне середовище є бібліопроект Кіровоградської обласної бiблiотеки для юнацтва «Креативна середа». Про це в своїй статті розповідає завідувач сектору Кіровоградської обласної бібліотеки для юнацтва Тетяна Букач.

 

Щоб якнайбiльше зацiкавити користувачiв, показати нестандартний пiдхiд до дiяльностi бiблiотеки, створити невимушену, домашню атмосферу та подолати стереотипи, котрі склалися в суспiльствi щодо дiяльностi бiблiотек, фахiвцi Кіровоградської обласної бiблiотеки для юнацтва започаткували бiблiопроект пiд назвою «Креативна середа». Проектом передбачено двiчi на мiсяць, кожну другу та четверту середу, з 18:00 до 20:00, проводити рiзноплановi, цiкавi заходи. Мета проекту - органiзацiя безкоштовного змiстовного дозвілля мешканцiв міста, популяризацiя читання.

 

Бiблiопроект стартував 11 лютого 2015 р. Першим заходом став арт-фьюжн «Краса та велич Сходу», пiд час якого кiровоградцi мали змогу вiдкрити для себе таємниці схiдних культур.
На початку вечора всіх заворожив виступ учасникiв йога-студії «САТТВА», якi продемонстрували своє володiння цим схiдним мистецтвом, а потiм провели майстер-клас.
Чоловiкiв найбiльше вразили показовi виступи борцiв схiдних бойових мистецтв, якi представляли Кіровоградську обласну федерацiю Лао-музей спортивного клубу «Україна». Це були спортсмени рiзних вiкових категорiй: вiд наймолодших до найдосвiдченiших професiоналiв. У фiналi заходу вiдбулася презентацiя школи схiдного танцю «Шакті», учасницi якого показали всю красу та жiночнicть цього виду мистецтва.
Yci охочi мали змогу переглянути чудовi альбоми з мистецтва, погортати книги з висловами схiдних мудрецiв, згадати дитинство, взявши до рук видання казок, ознайомитися з сучасною лiтературою Сходу, «помандрувати» далекими та загадковими країнами.
Родзинкою вечора стали й майстер-класи з виготовлення «валентинок» (адже захiд вiдбувся напередоднi Дня всіх закоханих) та розпис хною по тiлу вiд майстра мiхендi А. Печеної. На цьому розваги не закінчилися.
На першому поверсi вiдвiдувачi мали змогу поспiвати в караоке, а на другому - вiдвiдати «бiблiотечний кінозал» i переглянути там вiдеоролики щодо дiяльностi бiблiотеки та буктрейлери про нові, цiкавi книги.

 

Чудовий настрiй та бурхливi емоції панували в бiблiотецi i пiд час «Вечора української культури». Музичнi колективи та виконавцi Кіровоградського міського будинку вчителя, барди та молодi артисти влаштували справжнiй фьюжн стилiв та напрямiв української музики.
Особливого українського колориту події додали майстринi громадського об'єднання «Єлисаветградський узвіз». Їх чудовi поробки стали справжньою окрасою заходу.
Також цього вечора всіх пiдкорили учнi Кіровоградського професiйного ліцею побутового обслуговування. Вони провели дефіле сучасного українського одягу, облаштували «суперову» виставку поробок весняної тематики та провели майстер-клас «Солодка флористика».
Для поцiновувачiв поезії вiдбулися читання вголос творів видатної української поетеси Лiни Костенко, якiй у березнi 2015 р, виповнилося 85 років. Бiля вiдкритого мiкрофона всі прихильники творчостi мисткинi читали улюбленi вiршi з її творчого доробку.
3агалом панувала дуже домашня атмосфера, i гості свята залишилися пiсля основної частини концерту бiля «відкритого мікрофона», продовжуючи спiвати пiснi та читати поезiю. 

 

ЕURОвечip «Україна - це Европа» - перший захiд проекту, проведений у форматi вуличної акції.
Книжковi виставки «Знайомтесь: лiтература Європи» та «Знай про Європу більше» допомогли вiдвiдувачам бiльше дiзнатися про країни ЄС.
Крім перегляду виставок, yci охочi могли перевiрити свої знання, ставши учасниками вiкторини «Що Я знаю про Європу?», яка проходила в незвичному форматi європазлів.
3ахопливим для учасникiв заходу виявилося й цiкаве iнтерактивне опитування «Ми - європейці», пiд час якого можна було написати свої побажання Україні та місту Кіровограду, висловити думки з приводу євроінтеграції. Позитивних висловлювань назбиралося чимало, що свiдчить про готовність кіровоградцiв жити за європейськими цiнностями.
Конкурс на найкращий слоган про читання та книги подарував стiльки цiкавих висловiв, що органiзатори навігь не змогли визначитися з переможцем. Натомість виникла iдея створити великий бiлборд відповідної тематики, який би спонукав жителiв міста бiльше читати.
Також вiдбувся майстер-клас iз виготовлення магнітів з європейською символікою. Будь-хто міг обрати свiй шаблон магніту, виготовити його та забрати з собою.

Для спільного сімейного дозвілля та розвитку батьків та дітей в Сарненській районній бібліотеці для дітей Рівненської області відкрили кімнату спілкування «Країна щасливої сім´ї». Про її роботу та досягнення йдеться в статті В.Гольонко, заступника директора Сарненської районної бібліотеки для дітей. 

Кімната спiлкування «Країна щасливої cім´ї» - особливий i неповторний куточок не лише для дiтей, а й для батькiв. Тут вони мають змогу ознайомитися з книгами, пiдвищити рівень ерудиції, розвити кмiтливicть, творчi здiбності та цiкаво й змiстовно провести дозвілля. Вiдвiдувачам пропонуються: комфортний iгровий куточок; перегляд лялькових вистав; родиннi розважальнi програми; консультації квалiфiкованих спецiалiстiв: сiмейного лiкаря, педiатра, логопеда, стоматолога, психолога та ін. Батьки отримали умови для обмiну порадами й особистим досвiдом шодо виховання дітей.
Iдею створення кiмнати спiлкування пiдтримали небайдужi сарненцi, керiвники приватних підприємств, волонтерськi організації.
Заходи в «Країні щасливої сім´ї» характеризуються творчим, iндивiдуальним підходом. Примiром, по-особливому пройшла вечiрка для вагiтних Ваby Shower. Великий інтерес викликали консультації лiкарiв: педiатра (про правильне дитяче харчування, йогурти, лiтнiй вiдпочинок iз дiтьми тощо), а також уролога, психолога, стоматолога, фінансового консультанта європейського рiвня про навчання за кордоном; презентацiя дитячого харчування вiд аптеки «Доброго дня» та ін.  Змiстовнi зустрiчi вiдбулись iз священником, захопливi - з викладачами школи Helen Doron, якi провели демозаняття для наймолодших.
Книгозбiрня проводить чимало рiзноманiтних акцій, зокрема «Почитай дитинi казку», «Допитливим малятам - новеньке почитати». Тут також можна взяти участь у майстер-класах з виготовлення оригамi, ляльок-мотанок, з бiсероплетiння, а також у конкурсі аплiкацiй «Сформуй малюнок», рольовiй грi «Ярлики», тренінгу «Сiмейнi цінності» та ін.
Кожен захiд «Країни щасливої сім´ї» - iнформацiйно насичений, сповнений гарних емоцiй та веселощів. Це i бульбашковий феерверк, i фотосесії вiд професiйних фотографів, i пригощання рiзними солодкими смаколиками, i багато чого iншого.

А працівники Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва використовують популярну у молоді форму гри – квест – для вивчення історії рідного краю та патріотичного виховання. Докладно про це розповідає методист Миколаївської ОБЮ Анна Мороз в статті «Сучасний напрямок патріотичного виховання - квест».

Переваги квесту як напрямку патріотичного виховання полягають у тому, що він:
■ дозволяє краще пізнати рідний край, його історію, пам’ятки, розташування важливих громадських і культурних центрів, місць, у яких жили видатні люди;
■ поширює знання про історію краю в доступній захопливій формі через гру, творчість, інтелектуальну роботу молоді;
■ за своїм характером і умовами проведення відповідає психологічним особливостям підліткового віку, прагненню до успіху, до змагання, до спілкування з ровесниками.
Миколаївська ОБЮ у партнерстві з громадськими організаціями «Жіночі ініціативи і демократія» та «Молодіжний рух “Молодь за права людини”» за підтримки департаменту освіти, науки і молоді Миколаївської ОДА 23 квітня 2015 р. провела краєзнавчий квест «Історичний Миколаїв». У ньому брали участь студенти миколаївських ВЗН та ліцеїв. Темою гри стала історія вулиці Адміральської та її пам’яток. Перед заходом була проведена велика підготовча робота. Треба було прорахувати безліч деталей: розробити умови гри, вигадати призи, знайти спонсорів, запросити команди, вибрати конкретні історичні пам’ятки, що опиняться в центрі уваги, продумати завдання, підібрати реквізит, тощо. Усіма цими питаннями зайнявся оргкомітет, до складу якого увійшли представники як Миколаївської ОБЮ, так і громадських організацій, з якими ми співпрацювали.
Учасниками квесту стали команди Миколаївського коледжу культури і мистецтв; Чорноморського державного університету ім. П. Могили; професійного суднобудівного ліцею ім. Героя Радянського Союзу В. О. Гречишникова; коледжу Миколаївського національного університету ім. В. Сухомлинського; Професійного промислового ліцею; Технолого-економічного коледжу Миколаївського національного аграрного університету.
Завдання кожної команди – скласти пазл із портретом особи, що відіграла велику роль в історії Миколаєва і правильно назвати цю особу. (Нею був засновник міста Григорій Олександрович Потьомкін). Фрагменти пазлу команди мали одержати з рук координаторів, що чергували на дванадцяти локаціях, розташованих на вулиці Адміральській. Щоб відшукати об’єкти, на яких розташовано локації, команди повинні були розгадати дванадцять загадок різної складності, вигаданих оргкомітетом. Їм потрібно було доповнити уривок вірша пропущеними словами, розв’язати кросворд, здогадатися про сенс зображень на малюнках тощо. Крім того, до кожної загадки додавалася підказка. Маршрути в цій грі не передбачалися, команди відразу отримували на руки всі загадки і самі вибирали які об’єкти і в якій послідовності відвідувати. На кожній локації учасники повинні були зробити селфі – якісні фото, які б підтверджували правильність відповідей, демонстрували командну єдність, оригінальність і сміливість. Перемога присуджувалася команді, що першою впоралася із завданням. Кількість підказок для команд не обмежувалася, але за кожну нараховувалися штрафні десять хвилин. Підказки давав телефоном спеціальний координатор, що знаходився в приміщенні бібліотеки. Команди при реєстрації повинні були заздалегідь указати номери, з яких будуть просити підказки. Це було зроблено для того, щоб зателефонувавши, гравець не вказував назву чужої команди.
Квест стартував у приміщенні Миколаївської ОБЮ. Тут команди пройшли реєстрацію та прослухали інструктаж з правил гри. Гравці отримали бейджики з кольорами своєї команди та конверт із завданнями, однаковими для всіх команд, і відправилися на локації. Там їх чекали координатори, які старалися не впадати у вічі та виходили до команд, тільки якщо переконувалися, що вони прийшли саме до цього об’єкта. Але координатори давали фрагмент пазлу, тільки прослухавши питання та переконавшись, що команда не сплутала об’єкт. Було загадано наступні об’єкти: Будинок офіцерів флоту, Музей суднобудування і флоту, Музична школа № 1 ім. М. А. Римського-Корсакова, Євангелічно-лютеранська церква Христа Спасителя, Російський драматичний театр ім. Чкалова, старий зоопарк, пам’ятний знак Миколі Аркасу, встановлений на місці, де був палац Аркасів, пам’ятник героям-десантникам, Суднобудівний завод ім. 61 комунара, сквер «Доброта», Миколаївський обласний краєзнавчий музей. Після проходження всіх локацій команди поверталися до бібліотеки, щоб скласти пазл. Тим часом, організатори квесту готувалися до зустрічі гравців. У відділі мистецтв та краєзнавства були розставлені столи для збирання пазлів, налаштовані ноутбук і проектор, у фойє учасників гри чекало частування – чай з печивом. Не обійшлося без пригод – одну з команд затримала міліція, якій здалося підозрілим скупчення молоді біля пам’ятника Фалєєву. Але після телефонних перемовин міліціонерів із директором бібліотеки все вирішилось. Фініш гри був оголошений після того, як остання команда виконала завдання. Але учасники квесту мали з гумором і енергією захистити свій маршрут. Фото, зроблені на локаціях, були скинуті на ноутбук та демонструвалися на екрані, а студенти тим часом коментували моменти, що їм найбільш запам’яталися.
Переможцем стала команда «Армаліус» з Миколаївського коледжу культури і мистецтв. Друге місце посіла команда «SPQR» із ЧДУ ім. П. Могили. Третє місце виборола команда «Краєзнавці» із Миколаївського професійного суднобудівного ліцею ім. В. О. Гречішникова. Інші команди отримали заохочувальні призи.
Краєзнавчий квест – це чудовий спосіб викликати у молоді цікавість до пам’яток рідного міста, розширити знання історії, а на додаток весело провести час. Бібліотека й надалі планує продовжувати проведення краєзнавчих квестів.

Список використаних джерел:

1.    Букач, Т. Бібліопроект «Креативна середа» / Т.Букач // Бібліотечна планета. – 2016. - №1. – С.19-21.
2.    Гольонко, В. Кімната спілкування «Країна щасливої сім´ї» / В.Гольонко // Бібліотечна планета. – 2016. - №2. – С.19-20.
3.    Мороз, А. Сучасний напрямок патріотичного виховання – квест / Анна Мороз // Бібліосвіт. – 2016. - №1. – С.68-71.
4.    Федоренко, О. Різними шляхами до єдиної мети / Олена Федоренко // Бібліосвіт. – 2016. – №1. – С.20-25.

 

 ***********************************************************************************************************

І випуск 2016



Шановні колеги!

Представляємо Вашій увазі І випуск віртуального бібліодайджесту 2016 року. В ньому зібрані витяги з статей українських журналів, присвячених популяризації української книги, патріотичному вихованню молоді та реалізації соціокультурних проектів.

Стаття Г.Панюти «Полтавські зустрічі: популяризуємо українську книгу» знайомить з оригінальними нестандартними ідеями, методиками, проектами з просування читання, що виходять за межі традиційних форм і, головне, відповідають очікуванням користувачів. Залежно від особливостей аудиторії працівники бібліотеки намагаються спілкуватися з ко­ристувачами чи в ігровій формі, чи у формі зустрічей, робити бібліотечні заходи змістовними і водночас ціка­вими, драйвовими, з гумором, а інколи й надавати їм загадкового забарвлення. І тоді вдається знайти відгук у душі кожної людини, зацікавити її, викликати ба­жання не тільки прочитати, а й обговорити книгу, поді­литися враженнями з іншими.
Тому вже традиційними в бібліотеці-філії №4 Полтавської міської централізованої бібліотечної системи стали «дегустації» лі­тературних новинок, як, наприклад, «55 смаколиків», «Для мам і тат, для школярів і малят», «Читайте з насо­лодою!», «Смачного читання!». Особливість такої форми роботи - новизна у назві, діалог бібліотекаря з користувачами і користувачів між собою, ігрові мо­менти, активна участь присутніх у проведенні заходу. Перегляди літератури «"Асорті" для дорослих», «"Де­серт" для дітей», «Смаколики по-українськи», «Книж­ковий вінегрет» доповнюються інформаційними лист­ками з біографіями письменників, критичними стат­тями, відгуками про книги.
Фішка бібліотеки - у креативній роботі з популяри­зації читання. Ведеться вона зусиллями бібліотекарів і волонтерів-порадників. Експрес-огляди та експрес-репортажі «Новинки "Коронації слова"», «"Делікатеси" від сучасних українських письменників чи видав­ництв», «Дитячі смаколики» допомагають присутнім зорієнтуватися в новинках, дістати поради чи рекомен­дації. Протягом цих заходів бібліотекарі чи волонтери проводять експрес-опитування, щоб наприкінці визна­чити «Екзотичну страву дня» (найкращу книгу). Учасники мають змогу знайти однодумців - прихиль­ників улюблених жанрів чи письменників, обговорити нову книгу, зустріти літературних гурманів, поспілкува­тися. Прикметно, що бажання спілкуватися не згасає і після обговорення книги - читачі продовжують зустрі­чатися на інших заходах.

Не менш креативним є підхід працівників Сумської обласної універсальної наукової бібліотеки до патріотичного виховання молоді. Стаття Ольги Малиш та Тетяни Грищенко «Онлайн-ігри в бібліотеках: теорія та практика» пропонує досвід проведення онлайн-ігор, які дозволають пізнавати свою Батьківщину та єднають молодих читачів з різних куточків України. Враховуючи інтерес молоді до інформаційних технологій та подорожей, бібліотеки запропонували своїм юним читачам нову форму роботи - онлайн-гру, яка поєднує цей інтерес із саморозвитком особистості. Організація такого роду заходів дозволяє об'єднати не ли­ше зусилля різних бібліотек України, а й ресурси і має на меті популяризацію історико-краєзнавчих пам'яток України. Онлайн-ігри між молодими читача­ми різних міст створюють позитивний образ сучасної бібліотеки, в якій можна не лише взяти книгу, знайти необхідну інформацію, відвідати розмовні курси, але й віртуально поспілкуватись, цікаво, повчально і змістовно провести свій вільний час.

Перший інноваційний проект "Суми - Запоріжжя: єдина країна" реалізували Сумська обласна універсальна наукова бібліотека та Запорізька обласна бібліо­тека для юнацтва. Методика під­готовки заходу передбачала насампе­ред визначення тематики віртуальної зустрічі. Потім були сформовані коман­ди, які готувались кожна у своїй бібліо­теці. Для підготовки читачі мали без­межні ресурси Інтернету і найновіші до­відники про міста-учасники, якими біб­ліотеки обмінялися заздалегідь. Відпо­віді оцінювали журі, в складі якого були краєзнавці, освітяни, культурні діячі, письменники та представники гро­мадських організацій.
Бібліотекарі провели пошукову роз­відку про те, що єднає ці міста, і знайшли чимало спільного.
Перед бібліотекарями стояло за­вдання сформулювати такі запитання, щоб молодь завдяки цій грі збагатилась інтелектуально, щоб у неї виникло ба­жання відвідати інше місто.
Перевага проведення онлайн-ігор полягає в тому, що коли є закацікавлені читачі, креативні бібліотекарі та вчите­лі, безкоштовний Інтернет, не має зна­чення ані відстань між містами, ані ві­домче підпорядкування закладів.
Найголовніше - молоді читачі тепер знають, що бібліотека - це місце, де мож­на цікаво провести дозвілля зі своїми друзями, а не лише взяти і прочитати книгу, долучитися до загальнолюдських цінностей завдяки електронним ресур­сам та традиційній друкованій книзі. А бібліотекарі з різних книгозбірень вчи­лися працювати єдиною злагодженою командою.

Щоб бібліотека була популярною в місті, їй потрібно проводити масштабні заходи на різних майданчиках міста, це стверджує та представляє досвід бібліотек Черніговщини Ганна Лобода в статті «Молодіжна толока: «Бібліотека єднає молодь». Пізнавально, захопливо, корисно».
Для проведення масштабних заходів, акцій, флешмобів бібліоте­ка використовує в якості майдан­чиків вулиці та майдани міста, пар­ки відпочинку, стає все більш соці­ально активною, прагнучи відігра­вати роль не просто зберігача ін­формації, але й активного просвіт­ника, організатора, інформатора та ініціатора масових кампаній. Скіль­ки нових форм роботи з користува­чами придумано! Скільки впровад­жено їх у практику!
Пропоную віртуально побувати на масштабному святі книги, святі творчості та фантазії - молодіжній толоці "Бібліотека єднає молодь", що відбулося на подвірї Централь­ної бібліотеки імені М. М. Коцю­бинського та стало оригінальним і яскравим брендом минулого року. Тривало воно з дванадцятої годи­ни дня аж до восьмої вечора. Чого тільки не вигадали бібліотекарі, щоб здивувати своїх відвідувачів! Металеву мережену огорожу, якою обнесене подвір'я, прикрасили ук­раїнською символікою, виплете­ною на майстер-класі з плетіння "Коли клубочки оживають"; квіта­ми та виробами вмілих рук гуртківців та повітряними кульками.
Під розлогим улюбленим каш­таном розставили стелажі, на яких влаштували виставку цікавих і по­пулярних книжок українських ав­торів "Сучасна українська книга". Червневе сонце палило нещад­но, та учасники не зважали на це, бо розважали їх актори циркової студії "Тріумф". Працівники книгозбірні у вес­тибюлі установи організували спе­ціальну бібліотечну фотосесію "Книга і Ти". Упродовж дня користувачі біб­ліотеки і гості створювали нестан­дартне відео "Не промовчи Шев­ченка у собі”. На підтримку україн­ців у всьому світі всі бажаючі мали змогу прочитати уривок з твору Т. Г. Шевченка та продекламувати свого улюбленого вірша з "Кобза­ря". Згодом ці записи помандрува­ли Інтернетом. Команда працівників книго­збірні спільно з партнерами поста­ралися зробити так, щоб цей день запам'ятався, ніхто не залишився байдужим і всі отримали позитивні враження.

Новітні технології прискорюють темп життя, проникають в усі сфери діяльності суспільства, змінюють моральні цінності, трансформують, а інколи руйнують особистість. Як зберегти і передати нащадкам надбання національної культури? Що треба зробити сьогодні, аби й завтра лунала народна пісня, не міліло джерело творчості? Як повернути попит на високі духовні цінності? Розповідає Світлана Пономаренко в статті «ART-резиденція у бібліотеці».
За ініціативою постій­ного користувача відділу, молодо­го художника Павла Бондаря, виникла ідея показати роботу від­ділу через творчість читачів, а саме те як допомагає їм інформаційна підтримка бібліотеки у навчанні та творчості. За пропозицією бібліоте­ки Павло провів майстер-клас з ма­лювання портрету просто неба. За­цікавленість і успіх у мешканців міста були беззаперечні: хтось просто спостерігав, хтось запиту­вав про індивідуальні уроки, хтось замовляв особистий портрет чи своїх рідних. "Окрилений" худож­ник вирішив спробувати себе у ро­лі педагога і попросив інформацій­ної допомоги в бібліотекарів з пи­тань мистецтва малюнку, методики викладання техніки малювання. Ось тут бібліотекарі і запропонува­ли йому спільно реалізувати навчально-просвітницький проект "АRТ-резиденція у бібліотеці", ме­тою якого мало бути створення у відділі мистецтва відкритого гро­мадського простору для розвитку та занять творчістю, своєрідної творчої майстерні.
Щоб "АRТ-резиденція" стала справжньою рези­денцією для мистецтва і сприяла гуманізації середовища, були ок­реслені цілі і завдання, які ставили бібліотекарі для себе і учасників, а гаслом майбутнього проекту стало: "Творіть з радістю!".
Ці ідеї знайшли розуміння і під­тримку серед партнерів бібліотеки.
Після підготовчого етапу визна­чились дві групи учасників проек­ту.
Перша - “Малюємо портрет швидко та весело”, - яка зібрала студентів навколишніх вишів, що прагнули оволодіти технікою ма­люнку, ближче познайомитися з мистецтвом портретного живопи­су.
Друга - “Хобі для вмі­лих рук” - об'єднала домогоспода­рок, які мріяли навчитись техніці народної вишивки та більше дізна­тися про традиції рукоділля в Украї­ні. З цією групою працювала знана в місті майстриня ручної вишивки Галина Хмель-Дунай, член Націо­нальноїспілки майстрів народного мистецтва України.
Робота з обома групами скла­далася з проведення майстер-класів від фахівців, практичних занять, циклу відкритих переглядів видань з теми, інформаційних повідомлень, знайомств з творчими сторін­ками сайту бібліотеки, відеопереглядів та екскурсій до мистецьких закладів міста.
Бібліотекарі нама­галися створити невимушену доб­розичливу атмосферу, привнести у навчальний процес елементи гри, усмішки, і тому використовували такі інтерактивні форми, як розва­жальні ігри 'Чарівний олівець", "Приколи" художника”, флеш-гру "Вишиваємо хрестиком", вікторини "Десять слів про картину", "Тема ру­коділля у віршах", міні-конкурси "Хто спритніший?", “Чий шарж ве­селіший”, слайд-шоу "Шевченко - художник", "Вишивка в інтер'єрі" та багато іншого.
Завершальним акордом проек­ту стала виставка творчих робіт учасників. Група художників-почат- ківців представила портрети один одного. Всі тягли жереб, хто кого буде малювати, і працювали над малюнком протягом усього термі­ну. Вишивальниці показали виши­те вбрання, сюжетні картинки, при­клади опанування різноманітними швами та змережуванням. На згад­ку в бібліотеці була організована фотосесія “Нас поєднала твор­чість". Приємно було бачити щас­ливі, усміхнені обличчя і усвідом­лювати, що бібліотека стоїть у ви­токів цього свята творчості!
Головним результатом проекту "АRТ-резиденція" є те, що в бібліо­теці з'явилась територія для твор­чості, де мають можливість зустрі­чатись творчі люди для навчання, обміну досвідом, спілкування.

Список використаних джерел:

1.      Панюта, Г. Полтавські зустрічі: популяризуємо українську книгу / Г.Панюта // Бібліотечна планета. – 2015. - № 4. – С. 22-24. 

2.      Малиш, О., Грищенко, Т. Онлайн-ігри в бібліотеках: теорія та практика / Ольга Малиш, Тетяна Грищенко // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. – 2015. - № 1. – С.14-15. 

3.      Лобода, Г. Молодіжна толока: «Бібліотека єднає молодь». Пізнавально, захопливо, корисно. / Ганна Лобода // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. – 2015. - № 1. – С.32-33.

4.      Пономаренко, С. «ART-резиденція у бібліотеці» / Світлана Пономаренко // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. – 2015. - № 1. – С.34-35.

 *************************************

ІІІ випуск 2015



Шановні колеги!

До вашої уваги 3 випуск віртуального бібліодайджесту, в якому розміщена стаття з журналу «Бібліотечна планета». В ній представлений досвід створення фахівцями Житомирської ОУНБ ім.Олега Ольжича електронної газети.

У сучасному суспільстві важливу роль посідають інформаційні технології, що стрімко ввійшли в усі сфери людської діяльності і, зокрема, спричинюють помітні зміни в бібліотечній галузі. Це відбувається і в Житомирській ОУНБ ім. Олега Ольжича, яка постійно намагається йти в ногу з часом, змінюватися в сучасному інформаційному середовищі, шукати нові форми і методи роботи, стежити за інноваціями в інформаційній сфері, щоб повною мірою задовольняти потреби користувачів та надавати їм вільний доступ до інформації.
Оскільки інтернет-простір – важливий інструмент у роботі бібліотекаря, дуже цінними є співпраця із засобами масової інформації, ведення власних блогів і сайтів в Інтернеті, створення електронної бази даних та електронних каталогів тощо. Це позитивно впливає на імідж бібліотеки, підвищує її роль у сучасному інформаційному суспільстві.
Одним із поширених засобів донесення інформації до користувачів через Інтернет є електронна газета. Це видання порівняно з паперовим має, зокрема, такі переваги: економічність, оперативність, гіпертекстуальність, мультимедійність, доступність для необмеженого кола читачів. Незважаючи на різницю між мережевою газетою та паперовою, їх цільове призначення не змінилося. Це інформування, популяризація знань, реклама. Така електронна газета, як мультима, є міксом відомих мас-медій. Її можна опублікувати в Мережі або записати у форматі PDF і надрукувати. Крім текстів і графіки, до мультими можна вставити звук та відео.

Ідея створення електронної газети виникла у фахівців Житомирської ОУНБ ім. Олега Ольжича відразу, коли вони дізналися про освітній проект «МАМ» (Молодіжна Акція Мультимедійна). Це перший проект Фундації «Нові Медіа», котрий спрямовано на підготовку молоді до творчого використання можливостей ЗМІ. Як розповідає О. Гардзєйчук-Мазярська, керівник проекту МАМ у Білорусі та Україні (Фундація «Нові Медіа»), ідея проекту – навчити людей читати і розуміти прочитане в пресі через практику, через науку створення власної преси, підказати, як можна за допомогою ЗМІ впливати на оточення, змінювати його, доводити до інших свої знання та переконання, а також вчитися формулювати свої думки, позицію, наміри. Зазначений проект реалізується відразу в трьох країнах – Україні, Польщі та Білорусі – й дає змогу створити власну редакцію і розробити свою електронну газету-мультиму на спеціальному інтернет-порталі www.mammedia.org. Працівники «Інклюзивного читального залу» ОУНБ ім. Олега Ольжича створили власну електронну газету-мультиму «Без перешкод». Основними її цілями стали, насамперед, популяризація досвіду роботи з молоддю з фізичними обмеженнями, допомога в самореалізації цих осіб шляхом розміщення та популяризації їх творчості на сторінках електронного видання. У першому випуску газети розповідається про послуги та реалізовані проекти сектору «Інклюзивний читальний зал», зокрема про міжнародний семінар «Професійний супровід дітей з інвалідністю в умовах навчання у державних та приватних школах», семінар-тренінг «Соціальні мережі як спосіб досягнення результату» (в рамках правозахисної програми «Голос людини з інвалідністю он-лайн»). Також розміщено інформацію про постійно діючі проекти: зустрічі дискусійного відеоклубу, акції волонтерського загону «Безбар’єрний простір», заняття творчої майстерні «Хенд-мейд».
Другий номер електронної газети має назву «10 історій, що надихають…». У випуску наведено історії успіху людей з обмеженими фізичними можливостями, зокрема, йдеться про безрукого дрифтера Б. Осталовського, першого власника ресторану із синдромом Харріса, сліпого серфінгіста Д. Рабело, «Міс світу» на інвалідному візку К. Безуглову.
Третій випуск, присвячений святкуванню річниці сектору «Інклюзивний читальний зал», висвітлює просвітницьку, тренінгову та проектну діяльність цього підрозділу бібліотеки. Також подано інформацію про заходи нового проекту «Літературне кафе». В окремій рубриці «Крокуй в майбутнє разом з нами» розповідається про історії успіху користувачів сектору, які мають обмежені фізичні можливості.

Четвертий випуск містить інформацію про заходи, що спрямовані на організацію інтелектуально насиченого дозвілля молоді з фізичними обмеженнями, танцювально-рухову терапію, природотерапію, а також про неформальні зустрічі, дружні посиденьки, творчі майстерні, дискусійні відеоклуби та ін.
Усі випуски електронної газети «Без перешкод» можна знайти на сторінці ОУНБ ім. Олега Ольжича у Facebook або за адресою.
Сам процес створення такого видання вимагає від бібліотечного фахівця бажання, креативності, елементарних навичок і вмінь роботи на комп’ютері та в Інтернеті, оскільки спеціально розроблена інтернет-платформа надає всі необхідні можливості для того, щоб із легкістю та мінімальними витратами часу створити та опублікувати електронне видання в Інтернеті. Таким чином, ви сформуєте медіа-середовище, в якому матимете абсолютну свободу творення власної електронної газети.
Отже, інтернет-середовище відкриває нові можливості для фахівців бібліотек різних рівнів – як сільської, так і обласної, й водночас ставить перед ними нові завдання. Тому для бібліотекарів важливо бути готовими до змін у сучасному інформаційному суспільстві.
                                             Список використаних джерел:
1. Рабош, А. Електронна газета як засіб самовираження бібліотеки / А.Рабош // Бібліотечна планета. – 2015. - № 3. – С. 12-13.
 
**********************

ІІ випуск 2015


Шановні колеги!

До вашої уваги 2 випуск віртуального бібліодайджесту, в якому представлена стаття з журналу «Молодые в библиотечном деле». В ній розглянуті оригінальні ідеї та цікаві форми залучення до читання, апробовані співробітниками Кемеровської обласної бібліотеки для дітей та юнацтва: «Книжкове кафе», аромодегустації, літературне дефіле, тощо.
Стаття подається на мові оригіналу.

 
Библиотека может и должна не просто помогать читателям ориентироваться в огромном книжном потоке, а активно содействовать формированию читательского вкуса. Но как заинтересовать человека? Может, стоит обратиться к его органам чувств? Ведь от непосредственного воздействия информации на органы чувств человека и зависит восприятие той или иной книги и желание ее прочитать.
На протяжении последних трех лет Кемеровская областная библиотека для детей и юношества активно работает по проекту «Рекомендательная библиография», ищет оригинальные идеи и интересные формы рекомендательных библиографических изданий, старается разнообразить их иллюстративно-художественное оформление.
Итак, вашему вниманию – опыт обращения к зрительным, слуховым, обонятельным и даже вкусовым ощущениям посредством рекомендательной библиографии.
 
Вкус
Идея 1: «Вкус» книги остается в ощущениях памяти гораздо дольше, чем вкус реальной еды.
Форма: выставка-обзор.
Название: «Книжное кафе».
Оформление: стол, накрытый скатертью, с расставленными тарелками, на которых лежат книги, столовые приборы, салфетки с цитатами из произведений или призывами к чтению, меню.
Использование: в помещениях библиотеки, на уличных акциях.
На абонементе Кемеровской библиотеки для детей и юношества работает «Книжное кафе», цель которого – раскрыть молодому читателю вкус книги. Библиогурманам предлагается «дегустация пищи для ума» - книжные новинки года и мировые бестселлеры на самый разный вкус – от простого утоления книжного голода до гурманства, от незатейливых «книжных блюд» вроде фаст-фуда до самых вкусных и изысканных книжных деликатесов.
Сегодняшнее литературное меню для библиогурмана включает в себя микс с морепродуктами, мясную запеканку с хрустящей корочкой, горячую закуску в лаваше, русскую окрошку, десерт, фрукты.
Микс с морепродуктами представлен произведениями «Кафка на пляже» Харуки Мураками, «Океан» Альберто Васкес-Фигероа, «Бикини» Януша Вишневского, «Сладкую соль Босфора» Эльчина Сафарли.
Мясная запеканка с хрустящей корочкой включает в себя «Зов ангела» Гийома Мюссо, «Синдром Петрушки» Дины Рубиной, «Женщины Лазаря» Марины Степновой, «Синяя кровь» Юрия Буйды.
В качестве горячей закуски предложены «Бэтман Аполло» Виктора Пелевина, «11 / 22 / 63» Стивена Кинга, «Подкидыш» Аманды Хокинг, «Элегантность ежика» Мюриель Барбери.
В русскую окрошку вошли такие произведения, как «Крестьянин и тинейджер» Андрея Дмитриева, «Подстрочник» Лилианы Лунгиной, «Письмовник» Михаила Шишкина, «Жили-были старик со старухой» Елены Катишонок и др.
На десерт представлены в ассортименте такие блюда, как «Облачный атлас» Дэвида Митчелла, «Просто вместе» Анны Гавальды и «Улыбка женщины» Анны Коростелевой.
Для истинных гурманов спецпредложение – книга Элизабет Гилберт «Есть, молиться, любить».
Многие читатели выражают желание взять на дом книги, о которых так «вкусно» рассказывается в «Книжном кафе».
 
Аромат
Идея 2: У каждой книги есть свой аромат, ее можно попробовать на вкус, она часто оставляет после себя приятное послевкусие. Писатели во все времена стараются найти верные слова, чтобы хоть как-то уловить дразнящую прелесть запахов.
Форма: серия буклетов.
Название: «Вкусное» чтение для библиогурманов. Аромат книг».
Целевая аудитория: для подростковой, молодежной, взрослой (в том числе профессиональной) аудитории.
Использование: буклеты размещаются на выставочных стендах, вкладываются в книги, раздаются на библиотечных мероприятиях и на улицах во время акций.
Пo мнению немецкого модельера Карла Лагерфельда, «запах свеженапечатанной книги — лучший запах в мире». С его подачи берлинские парфюмеры выпустили оригинальные духи с запахом бумаги. Они предназначены для книголюбов, поэтому так и называются Paper Passion, то есть, буквально «бумажная страсть».
Аромат книг несравним ни с одним из запахов. Новые книги пахнут свежей бумагой и типографской краской. А вот старые книги имеют особый, древесный запах, они пахнут пылью, старой бумагой, клеем. Запахи книг похожи друг на друга, но, все равно, у каждой свой запах — особенный, неповторимый!
Целый букет аромата книг представлен в серии буклетов «Вкусное» чтение для библиогурманов. Аромат книг» — запах любви и страсти, одиночества свободы, свежего ветра... Изданы буклеты «Что читать, когда тебе одиноко», «Откровения подростка», «Выход есть всегда», «Мой герой», «Улыбка Чеширского кота».   
Ряд буклетов посвящен одной тематике, например, теме спорта в художественной литературе («Спорт отважных», «Моя жизнь имеет имя Волейбол», «Игра королей», «Наша жизнь подобна шахматной игре», «Поэзия футбола»).
Таким образом, в одном литературном «флаконе» заключены лучшие образцы отечественной и зарубежной литературы для подростков.

Идея 3: Ароматы цветов, кофе, ванили, апельсина, морского побережья и т.п. дарят человеку ощущения, которые надолго остаются в его памяти. Дарят приятные эмоции и могут стать стимулом для чтения книги, которая ассоциируется с его любимым запахом.
Форма: тестер ароматов (в виде цветка с лепестками и небольшими кусочками поролона с нанесенными аромомаслами) и рекомендательные аннотации на книги, сделанные в форме кофейного зерна, апельсина, цветка ванили и т.д.: с одной стороны адрес библиотеки, с другой - аннотация.
Название:
аромодегустация «Чудесный аромат книг».

Целевая аудитория: для подростковой, молодежной, взрослой (в том числе профессиональной) аудитории.
Использование: на улицах во время библиотечных акций (рекомендуем с осторожностью использовать в помещениях — несколько запахов в небольшом непроветриваемом помещении смешиваются, трудно распознаются и могут вызвать головную боль).


Во время аромодегустации «Чудесный аромат книг» жителям города предлагается выбрать понравившийся запах (запах шоколада, ванили, апельсина, фиалки, лимона, персика и т.д.) с помощью тестера ароматов. Взамен они получают визитки библиотеки, с обратной стороны - аннотация книги, которая ассоциировалась с данным запахом. Например, книга «Шоколад» Джоанн Харрис - пряно-сладкая, с мягкой горчинкой, посыпанная кокосовой стружкой и тертым миндалем; повесть Эльчина Сафарли «…нет воспоминаний без тебя» можно сравнить с волшебной смесью изысканного розмарина с добавлением щепотки свежей и ароматной корицы; сюжетная линия книги «Лимоны желтые» Кайса Ингемарсон - та горчинка, которая присутствует во вкусе лимонов; роман английского писателя Энтони Капеллы «Ароматы кофе» создает настроение и дарит вдохновение для творчества и т.д.
Запах воплощает наше желание быть другими, меняться, играть и... читать!
 

Цвет
Символика цвета опирается на всевозможные ассоциации, нередко довольно простые: зеленое — весна, пробуждение, надежда; синие — небо, море, чистота; красное — огонь; желтое — солнце, жизнь и т.д.

Идея 4: Цвет оказывает на нас большое эмоциональное воздействие, одни и те же цвета у разных людей способны вызывать радость, спокойствие или тревогу и грусть. Более того, в зависимости от эмоционального состояния человек может нуждаться в том или ином цвете и в той или иной книге, которая ассоциируется с выбранным цветом.
Форма: цветовой веер и рекомендательные аннотации на книги с лепестком определенного цвета.
Название: сеанс цвето- и библиотерапии «Книжная радуга».


Целевая аудитория: для подростковой, молодежной, взрослой (в том числе профессиональной) аудитории.
Использование: на улицах во время библиотечных акций, в библиотеке, на выездных мероприятиях.
«Книжная радуга» — это занимательная форма цветотерапии и рекомендательной библиографии. Все желающие выбирают свой любимый цвет, в зависимости от которого им предлагается вспомнить, перечитать или прочитать книги и сравнить свое восприятие «цвета» того или иного произведения.


Например, в ярком желтом цвете отражена энергия летнего дня, в котором Тому Сойеру из знаменитого романа Марка Твена пришлось красить забор; июльское настроение «Голубятни на желтой поляне» Владислава Крапивина. Фиолетовый цвет навевает размышления о полных житейской мудрости книгах Ричарда Баха, или о высоких идеалах философской фантастики братьев Стругацких. А голубой цвет вызывает ассоциации с цветом воды, на которую падают солнечные блики. Это родная стихия «Человека-амфибии» Александра Беляева, образ мечты о бескрайних возможностях человека. Голубой цвет наполнен освежающе-морской романтикой «Алых парусов» Александра Грина и т.д.
Цвет — это жизнь, он придает нам сил, оживляет, лечит и восхищает.

Представленные выше формы рекомендательной библиографии очень мобильны, занимательны, не требуют больших затрат. Они позволяют охватить большую аудиторию, поэтому активно используются во время проведения различных акций по продвижению книги и чтения.
Следующая форма более затратна, но и более масштабна. И обращена сразу к двум органам чувств человека — зрению (модели одежды, созданной по мотивам литературных произведений) и слуху (текстовая информация).


                                                                     Форма и цвет
Идея 5: Сочетание формы и цвета. Цвет подчеркивает форму, форма усиливает цвет.
Человека повсюду окружают цвета и формы. Цвет и форма во многом влияют на восприятие мира. И цвета, и формы сильно воздействуют на человека и способны повлиять на его эмоциональное состояние. При этом цвет и форма, активно взаимодействуя, способны усиливать друг друга или вступать в противоречие. Художник В. Кандинский, глубоко изучавший цвета, писал: «Некоторые краски подслуживают в своем воздействии некоторым формам и другими притупляются».
И цвету, и форме всегда придавали различные символические значения.
Форма: литературное дефиле.
Название: «Книжная мода: актуальные тенденции».
Целевая аудитория: для взрослой профессиональной аудитории (на мою думку, читацький актив з задоволенням візьме участь в літературному дефіле за допомоги бібліотекаря).
Использование: на мероприятиях по повышению квалификации.
Большое литературное дефиле под названием «Книжная мода: актуальные тенденции» было адресовано творческим, уверенным, свободным, тонким и интеллектуальным читателям — нашим коллегам.
Профессионалы могли прочесть в прическах, аксессуарах, ткани, отделке платьев моделей множество цитат и литературных ассоциаций.
На дефиле было представлено сразу пять коллекций: «Пульсация времени», «Четвертое измерение», «В поисках ветра», «Неоконченная история», «Привилегия черного». Каждая коллекция включает 3-4 модели костюма по мотивам литературного произведения. Для создания коллекции часть костюмов была изготовлена специально для дефиле в части костюмов использованы личные вещи библиотекарей, дополненные важными аксессуарами. Для каждой модели подбиралась прическа, также созданная на основе ассоциаций с тем или иным романом или сборником рассказов.
В качестве авторов, модельеров, стилистов, моделей на подиуме выступили библиотекари.
В коллекции «Пульсация времени» представлены романы, в которых самым причудливым образом переплелись историческая тема и острая современность (Джулиан Барнс «Предчувствие конца», Нгози Адичи Чичиманда «Половина желтого солнца», Дж.М. Кутзее «Осень в Петербурге», Энтони Капелла «Ароматы кофе»).
Книги, представленные в коллекции «Четвертое измерение», создают удивительное ощущение легкости и весомости одновременно (Жозе Сарамаго «Книга имен»; Венко Андоновский «Пуп земли», Харуки Мураками «Токийские легенды»).
Коллекция «В поисках ветра» дает ощущение полета мысли, ведь в ней удачно сочетаются движение воздуха и литературные размышления (Карлос Руис Сафон «Тень ветра», Шейн Джонс «Остаемся зимовать», Малин Кивеля «Ты или никогда»).
Коллекция «Неоконченная история» представляет романтическое направление современного литературного моделирования (Амели Нотомб «Токийская невеста»; Сесилия Ахерн «Время моей жизни»; Алессандро Д’Авения «Белая как молоко, красная как кровь»).
Самый символичный и глубокий из всех цветов лег в основу коллекции «Привилегия черного» (Маргарет Этвуд «Год потопа»; Марк Леви «Семь дней творения»; Сигизмунд Кржижановский «Клуб убийц Букв»).
Карлос Руис Сафон в романе «Тень ветра» написал: «Книги — они как зеркало: в них лишь отражается то, что у тебя в душе». Своим зрителям, слушателям и читателям мы всегда желаем, чтобы в их душах ваших душах печаль всегда была светлой, а радость насыщенно-яркой!
Создавая новые и дополняя традиционные формы рекомендательной библиографии, нам хочется верить, что книга с ее неповторимым запахом и шелестом страниц не станет историей.
 
Список використаних джерел:
1.    Куликова, Н.Н. Вкус, аромат, цвет и форма: рекомендуем книгу / Н.Н. Куликова, С.С. Ткаченко // Молодые в библиотечном деле. – 2013. – № 12. – С. 37-45. 

  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

І випуск 2015   

Шановні колеги!

Запрошуємо Вас до нової рубрики «Віртуальний бібліодайджест». В ній буде акумулюватися цікавий досвід бібліотек України та країн світу по роботі з молоддю,

Бібліотечні форми роботи з юнацтвом та молоддю змінюються, трансформуються, з´являються нові, інтерактивні, популярні серед молоді.


Наразі квести – є дуже ефективними в роботі бібліотек тому, що вони дають змогу учасникам познайомитися з бібліотекою, її фондами та послугами, навчитися користуватися довідково-пошуковим апаратом бібліотеки в процесі бібліотечної гри. А це, як свідчить досвід, сприймається з цікавістю та краще запам'ятовується.  Підготовка квесту займає значну частину часу, тому ми вдячні тим колегам котрі розміщують сценарії квестів.


 

До вашої уваги приклад правового квеста від Карлівської ЦРБ Полтавської області.

Форма проведення: квест або теренова гра.

Тривалість: 60 хв.

Кількість команд: 2

Учасники гри: старшокласники міських ЗОШ

Загальні правила проведення квеста. Квест з англійської означає «пошук пригод». Зокрема, на подорожі персонажів до якоїсь мети через подолання труднощів побудовано багато міфів (міф про Персея, Геракла тощо), лицарських та пригодницьких романів. Герої під час подорожей зустрічають персонажів, які допомагають чи заважають їм.

Також квест відомий під назвою «теренова гра». Це молодіжне змагання, у якому команди демонструють кмітливість, використовують силу та розум.

Гра відбувається так: усі команди стартують з одного пункту чи місця, де отримують підказки чи завдання. Далі, озброєні підказками, вони прямують до місця призначення, виконуючи якесь завдання, причому враховуються якість і час його виконання кожного з них. Так вони мають пройти усі пункти призначення.


Повний варіант квесту тут

Наступний квест з профорієнтації підлітків і старшокласників в бібліотеці, що організували в Російській державній дитячій бібліотеці, розміщений в журналі «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр. Бібліотечна робота». Нажаль, цього журналу немає у електронному вигляді, тому його частину, яка стосується саме квесту, ми надаємо Вам на цій сторінці.
Сучасні підлітки знаходяться у ситуації, коли багато традиційних інституцій соціалізації перестають бути визначальними або єдиними для їх розвитку. Бібліотеки можуть заповнити новостворену лакуну пропонуючи підліткам різноманітні за формою заняття, заходи тощо профорієнтаційного характеру з опорою на художню і науково-пізнавальну літературу.

Одним із таких заходів може стати командна гра-квест, яка за своїм характером і умовами проведення відповідає психологічним особливостям підліткового віку, прагненню до успіху, до змагання, до спілкування з однолітками, почуття дорослості тощо.
До прикладу, участь в грі-квесті «Книги про працю і профе­сії», яка регулярно проводиться в Російській державній дитячій бібліотеці з 2012 року, допомагає учням середніх класів школи в неформальній ігровій формі краще пізнати світ професій, осяг­нути свої професійні інтереси й нахили.
Метою цієї гри є знайомство підлітків зі світом професій і його відображенням в художній і науково-популярній літературі. Подорожуючи по поверхах бібліотеки, команди проходять певний маршрут, зупиняючись на різноманітних станціях і виконуючи зав­дання, зумовлені специфікою тієї станції, на яку вони потрапили. Кількість станцій має бути достатньо велика, щоб у грі підлітки могли ознайомитись з різними сферами професійної діяльності. Але в той же час, станцій не повинно бути занадто багато, оскільки велика напруга і втома можуть нівелювати позитивний ефект гри. Саме тому загальна тривалість всієї гри повинна бути не більше 1,5-2 години, а на кожну станцію відводиться 10-15 хвилин

При розробці гри-квесту «Книги про працю і професії» автори орієнтувались на класифікацію сфер професійної діяльності, запропоновану Є. Клімовим, серед яких є такі як «Людина — Природа», «Людина — Техніка», «Людина — Людина», «Людина — Знак», «Людина — Художній образ». Таким чином, в гру-квест «Книги про працю і професії» включили наступні станції: «Арт-студія», «Бюро перекладів», «Музична студія», «ІТ-агенство», «Літературна студія», «Кадрове агентство», «Біостанція. Геостанція», «Довідкове бюро».
На кожній станції діти знайомляться з різноманітними сфе­рами професійної діяльності, їм дається командне завдання, яке вони повинні вирішити за певний період часу. Для вирішення поставленої задачі підліткам пропонуються книги, довідники енциклопедії із цієї тематики, а на деяких станціях вони мають можливість використовувати Інтернет.
До прикладу, на станції «Літературна студія» учасникам даєть­ся завдання: співвіднести уривки з 10 художніх творів, у яких є опис професійної діяльності персонажа, з самими цими книгами.
На станції «Кадрове агентство» психолог розповідає підліт­кам про те, що таке «Професіограма» і дає завдання: співвіднести 10 професіограм (опис професій) зі сферами: «Людина — Людина», «Людина — Техніка», «Людина — Природа», «Людина — Знак», «Людина — Художній образ» і п'ятьма суміжними сферами. Додат­кове завдання, яке дається на цій станції: написати короткі професіограми до знайомих професій (лікар, вчитель, перукар тощо).

Дуже подобаються підліткам завдання на «Біостанції. Геостанції». Тут команда розбивається на три підгрупи: перша підгрупа співвідносить шишки, які представлені на столі, з назвою хвойних дерев, плодами яких вони є; другій підгрупі те ж саме потріб­но зробити з мінералами; третя підгрупа повинна співвіднести пір’я з назвами птахів. В процесі виконання завдання команди можуть користуватись наданими їм довідниками, енциклопедіями по мінералогії, біології, тваринному і рослинному світу.

Проходячи кожну станцію, команди набирають бали, причому як за основне завдання, так і за відповіді на додаткові запитан­ня. Команда, яка набрала більше всього балів, стає головним переможцем у грі «Книги про працю і професії» і отримує призи (звичайно ж, книги). Призами-книгами нагороджуються також команди-переможці в номінаціях, співвідносних назвам станціям.
Досвід проведення цієї гри показує, що після її закінчення багато підлітків йдуть з певним розумінням того, які сфери про­фесій для них ближче, у них виникає інтерес і бажання більше дізнатись про ті чи інші спеціальності, а також уявлення про те, де і як вони можуть отримати потрібну інформацію. Буває, що після закінчення гри у підлітка з'являється більше питань, ніж відповідей, але це також дуже важливо, оскільки створює мотивацію для подальших пошуків.
Цікавий досвід ще одного квесту -  культPROсвет-квесту «В пошуках зниклої бібліотеки» від співробітників Мурманської обласної дитячо-юнацької бібліотеки.

До початку гри всі учасники пройшли інструктаж з безпечної поведінки у місті, а також отримали пакет документів з усією необхідною інформацією, включаючи номер телефона координатора квесту. Він знаходився в штабі, розміщенному в бібліотеці. В його обов´язки входило контролювати кожен етап проходження квеста, координувати дії учасників, допомагати в разі необхідності.
Наступним організаційним моментом стало визначення території гри. Мурманська обласна дитячо-юнацька бібліотека знаходиться в центрі міста. В декільках кроках від неї знаходиться велика кількість цікавих історичних і культурних об´єктів. Вирішили задіяти ті об´єкти, які відповідали тематиці квесту.
Щоб наблизити квест до компьютерних ігр-«блукалок» (бродилок), прийшося відмовитися від командної складової, що притаманна великій кількості активних міських молодіжних ігр. В класичних ПК-квестах учасник проходить всі етапи самостійно. Саме в такому форматі відбувся культPROсвет-квест.
Докладніше читайте тут
Наступний квест - це тематичний квест від Полтавської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. І.П.Котляревського, що надрукований в журналі «Бібліотечний форум України».

Бібліотечний живий квест є пізнавально-розважальним публічним заходом. Він сприяє розвитку інтелекту, здатності швидко приймати рішення, формує навички командної по­ведінки як в учасників, так і в організаторів, оскільки до ро­боти над сценарієм заходу та до розробки завдань залуча­ються працівники різних струк­турних підрозділів бібліотеки.
У березні 2014 року праців­ники відділу обслуговування користувачів Полтавської об­ласної універсальної наукової бібліотеки ім. І. П. Котляревського (далі ПОУНБ імені І. П. Кот­ляревського) ініціювали впровадження нової форми роботи з користувачами - квесту.
Спочатку було обрано тема­тику заходу. Оскільки історія Полтави тісно пов’язана з по­діями Великої Північної війни 1700-1721 років між Московським царством та Королівством Швеція і одним із активних гравців тогочасної історії був видатний український держав­ний, політичний і культурний ді­яч гетьман Іван Степанович Мазепа (1639-1709), квест бу­ло присвячено подіям життя цієї непересічної особистості.
Наступним кроком в органі­зації квесту стало розповсю­дження інформації про захід. Оголошення про проведення квесту “Шляхами І. С. Мазепи” в бібліотеці були розміщені на сайті бібліотеки та в місцевій інформаційній газеті “Коло”, розіслані інформаційні листи до вищих навчальних закладів міста. Далі було створено орга­нізаційний комітет і визначено кількість станцій (відділів), які слід залучити до проведення квесту.
Після цього розробили сис­тему оцінювання й винагород для переможців, тематику зав­дань і “реквізит” для квесту: по­дорожні грамоти, карти, мітки, підказки. За “підказки” були використані книжкові виставки, на яких представлена здебіль­шого вітчизняна друкована продукція, що розкривала той чи інший аспект життя і діяль­ності славетного гетьмана.
Також було проведено ро­боту із залучення місцевих ЗМІ до висвітлення цієї події.

Завдяки проведеній підго­товчій роботі до участі у квесті “Шляхами І. С. Мазепи” були залучені студенти 3-го курсу груп ІП-32та ІП-33 історичного факультету Полтавського наці­онального педагогічного уні­верситету імені В. Г. Короленка. Студенти розділилися на дві команди - “Команда хлоп­ців” і “Команда дівчат”.

Маршрут для учасників квесту побудували так, щоб кожна з команд могла ознайо­митися зі спеціалізованими фондами читальних залів і удосконалити навички роботи з довідково-пошуковим апара­том бібліотеки.
Задля виконання різних зав­дань квестери повинні були зу­пинятися на станціях: “ВОКзал” - читальний зал відділу обслу­говування користувачів, “Інфор­маційне перехрестя” - бібліо­графічний відділ, “Острівець закоханих” - відділ абонемен­та, “Майстерня художника” - відділ мистецтв, “Закордонне посольство” - відділ докумен­тів іноземними мовами, “Пол­тавська битва” - відділ крає­знавства, “Мазепа - КУБЦ” - сектор “Канадсько-українсь­кий бібліотечний центр” відділу обслуговування користувачів.
Стартував квест зі станції “ВОКзал”. Тут капітани команд демонстрували свою обізна­ність з основними віхами жит­тя І. С. Мазепи. Використовую­чи видання, що були представ­лені на виставці-підказці, ко­манди дослідили родовий герб Мазепи, ознайомилися з особ­ливостями тогочасного етике­ту та розіграли сцену прийому послів при дворі українського гетьмана.
На станції “Інформаційне перехрестя” квестери заглиби­лися в електронний каталог книг ПОУНБ імені І. П. Котля­ревського. Для виконання зав­дання їм треба було сформува­ти якомога повніший список лі­тератури за темою “Постать Івана Мазепи в художній літе­ратурі” та зберегти знайдену інформацію в окремий файл.
Ознайомитися з виданнями іноземними мовами та визна­чити, якою мовою написані уривки з творів про І. С. Мазе­пу, запропонували командам на станції “Закордонне посоль­ство”.
У “Майстерні художника” квестери мали знайти серед портретів багатьох українських гетьманів портрети І. С. Мазе­пи, та дізнатися, хто є їх авто­рами, в пригоді мистецтвознавцям-початківцям знову стала виставка-підказка.
Станція “Острівець закоха­них” допомогла допитливим студентам дізнатися про ро­мантичні та водночас трагічні стосунки між юною Мотроною Кочубей і старим закоханим гетьманом. На виставці, яку підготували працівники цієї “станції", були представлені як художні, так і науково-публіцистичні твори, присвячені цій темі. Студенти ознайомилися з епістолярною спадщиною І. С. Ма­зепи та розіграли невеличке театралізоване дійство, в ході якого “гетьман” освічувався в коханні своїй “Мотрі”.
Завдання, які очікували квестерів на станції “Полтавсь­ка битва”, стосувалися ролі гетьмана І. С. Мазепи у цій іс­торичній і доленосній баталії.
На станції “Мазепа - КУБЦ” учасники квесту мали змогу оз­найомитися з історичними розвідками істориків українсь­кої діаспори про життя і діяль­ність гетьмана.
Кожен із учасників отримав невеликий приз (календарі, фото на згадку тощо), а команда-переможець здобула право на безкоштовне відвідування музею Полтавської битви, в експозиції якого повно і яскра­во представлена доба гетьма­нування І. С. Мазепи та висвіт­лені історичні події того часу.
Отже, учасники квесту, крім задоволення від участі в цікавій грі, отримали чітке уявлення про специфіку роботи різних підрозділів бібліотеки, про ба­гатство її книжкового фонду, ознайомилися із кращими зразками вітчизняної книгови­давничої продукції, в якій ві­дображено події доби гетьма­нування І. С. Мазепи, а голов­не, вони усвідомили, що друко­вана книга залишається потуж­ним і якісним джерелом знань, незважаючи на всі інноваційні процеси. Без сумніву, участь у квесті посилила в студентів ці­кавість до читання, адже, вико­ристовуючи книги, які були представлені на виставках-підказках, вони усвідомили, що глибоко оволодіти предметом можна лише тоді, коли читаєш не тільки навчальну літературу та інтернет-джерела, але й звертаєшся до додаткової нау­кової та науково-популярної лі­тератури. Учасники квесту висловили бажання й надалі бра­ти участь у подібних заходах, відділ обслуговування користу­вачів ПОУНБ імені І. П. Котля­ревського планує й надалі ор­ганізовувати квести, удоскона­лювати методику їх проведен­ня.
Наступна стаття присвячена інтерактивному спілкуванню як методу підвищення фахового рівня.

Представлені методи Ви можете пристосовувати для професійного вдосконалення, інтерактивних заходів з читачами чи їх навчання.

Постійне зростання інформацій­них потоків потребує нових форм роботи, які допоможуть за короткий термін передати тим, хто навчається, великий обсяг знань, забезпечити високий рівень засвоєння матеріалу та закріпити його на практиці. У бібліотеках дедалі більшого поширення набуває використання новітніх методів навчання та формування навичок командної співпраці.

Інтерактивне спілкування – це обмін інформаційними повідомленнями у режимі реального часу. Переваги інтерактивного спілкування полягають у полегшенні сприйняття матеріалу, визначення ефективної та неефективної поведінки, використання досвіду для вирішення проблем.

Обізнаність з особливостями інтерактивного спілкування свідчить про якісну роботу бібліотекаря та сприяє підвищенню його кваліфікації.

Докладно в статті розглядаються конкретні форми інтерактивного спілкування: неконференції, відкритий простір, БарКемп, блискавичні промови, світове кафе, «мозковий штурм», «кейс-стаді», «баскет-метод», рольова гра, моделююча гра.

Докладніше читайте тут

Також в цьому номері журналу доцільно буде познайомитися з новим інформаційним сервісом «DneprLibrary» – це мобільний додаток, завдяки якому можна в онлайні прочитати топ-10 книг, залишити відгуки та рецензії на прочитані книг. Крім цього, у DneprLibrary є культурна карта, яка дає інформацію про всі бібліотеки, музеї, кінотеатри, фонтани, пам´ятки, центри дитячої творчості міста Дніпропетровськ.

Детальніше про проект «Мобільна бібліотека для мобільних людей» в статті жураналу "Бібліосвіт" або
тут

                                                   Список використаних джерел:

    Березіна, О. Профорієнтація підлітків і старшокласників в бібліотеці: гра-квест «Книги про працю і професії» [текст] / Олександра Березіна // Шкільний бібліотечно-інформаційний центр. Бібліотечна робота. – 2014. – № 10. – С. 17-22.
    Боговін, Н. Інтерактивне спілкування як індикатор оцінки роботи бібліотекаря [текст] / Наталія Боговін // Бібліосвіт. – 2014. - № 3. – С. 38-42.
    Бондаренко, З. Правовий квест [текст] / Зоя Бондаренко, Світлана Глазко // Бібліосвіт. – 2014. - № 2. – С. 38-44.
    Гизун, Е.В. В поисках легендарной Либерии [Электронный ресурс] / Елена Владимировна Гизун // Современная библиотека. – 2014. – № 9. – С. 82-84. – Режим доступу: http://ru.calameo.com/read/0034624433f5f4c8ca9a2. (дата звернення: 29.12.2014).
    Земляний, А. Дніпропетровська центральна міська бібліотека запустила свій електронний варіант [текст] / Артем Земляний // Бібліосвіт. – 2014. - № 3. – С. 73-75.
    Лисенко, Л. Бібліотечний квест як дієва форма популяризації читання та вітчизняної книговидавничої продукції [текст] / Лариса Лисенко // Бібліотечний форум України. – 2014. - № 3. – С. 56-58.


Ольга Козаченко, 
провідний методист 
науково-методичного відділу
Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва ім.Б.Лавреньова




4 коментарі :

  1. Пані Олю, дякую за цікавий матеріал. Вже хочеться декілька з представлених ідей втілити у роботі і порадувати своїх улюблених читачів!

    ВідповістиВидалити
  2. Цікавий досвід, заслуговує на впровадження в практику роботи.

    ВідповістиВидалити