"
Привіт всім, хто нас читає! На нашому блозі ви можете познайомитися із цікавим досвідом бібліотек
Херсонщини, що працюють з молоддю, творчими знахідками та новими ідеями

середа, 23 травня 2018 р.

Результати Всеукраїнського опитування «Користувач бібліотеки» в Херсонській області

Протягом березня-квітня 2018 року в Херсонській обласній бібліотеці для юнацтва ім. Б.А. Лавреньова та юнацьких структурних підрозділах бібліотек Херсонської області відбувалось Всеукраїнське опитування «Користувач бібліотеки», організоване Державною бібліотекою України для юнацтва.

Бібліотекарі Херсонської області опитали 484 респондентів – користувачів бібліотек у віковій категорії від 14 до 35 років.

Організували опитування користувачів фахівці бібліотек Високопільської, Іванівської, Чаплинської, Каланчацької об`єднаних територіальних громад, Голопристанського, Каховського, Олешківського, Скадовського районів, м. Нова Каховка та ХОБЮ ім. Б.А.Лавреньова.

Серед опитаних найчисленнішою віковою категорією є молодь 14-16 та 17-19 років. Вони складають 52% всіх опитаних. 


68% опитаних користуються послугами юнацьких бібліотек два роки та більше. По 13% тільки починають користуватись та користуються один рік.  Найменша кількість – 7% користуються близько півроку. Так, можемо зробити висновок, що опитування проводилося загалом серед тих, хто користується послугами бібліотеки вже тривалий час.

На питання «Чи повністю вас влаштовує обслуговування в юнацьких, молодіжних бібліотеках?»  переважна кількість респондентів (66%) відповіли позитивно. 34% опитаних навпаки не вдоволені якістю обслуговування та зазначили, що саме їх не влаштовує. Всі 165 респондентів невдоволені відсутністю сучасних книжок, журналів, газет. Половина серед них вказує на поганий стан приміщення. Десяту частину невдоволених не влаштовує графік роботи бібліотеки. Крім цього, були названі такі фактори: технічне оснащення, погане освітлення, відсутність комп’ютерів та платних послуг, а також температурний режим. Так, ми робимо висновок, що користувачі бібліотек хочуть, щоб їх обслуговували в гарному, комфортному середовищі, технічно оснащеному, з наявністю нових сучасних книжок та періодичних видань, де бібліотекарі зможуть надавати сучасні бібліотечні послуги.

Користувачі розповіли, як би вони прорекламували юнацьку бібліотеку. Найпопулярнішою серед названих виявилися: реклама в соціальних мережах, вуличні рекламні акції, рекламні плакати, буклети, листівки, реклама в інтернеті. Неодноразово були названі: наочна реклама на вулицях міста, реклама в місцевих засобах масової інформації, презентаційні відеоролики, тощо.  57% не змогли відповісти на це запитання.

Чого ж не вистачає сучасній юнацькій бібліотеці на думку користувачів? 56% вказали недостатню кількість сучасної техніки, 26% хочуть бачити сучасне дизайнерське оформлення приміщень бібліотеки, 23% зазначили нестачу сучасного документного фонду, а 4% опитаних вважають, що не вистачає компетентного персоналу, що орієнтується в потребах молоді. Серед інших варіантів були названі: молодіжна періодика, зустрічі з сучасними відомими митцями, комфортний температурний режим, тощо. За цими відповідями, можна зробити висновок, що нестача необхідної кількості сучасної комп’ютерної техніки – це найбільш слабке місце молодіжних бібліотек.

Що ж хотіли б змінити користувачі в роботі юнацьких бібліотек? Це відкрите запитання, з якого видно найбільш слабкі місця бібліотечної роботи. Найчастіше користувачі зазначали: поповнення фонду сучасними книжками та журналами, ремонт бібліотеки та встановлення сучасної техніки, покращання матеріально-технічної бази, зміна графіку роботи. 

Щодо послуг, які надає бібліотека, і чи вистачає їх користувачам. 72% відповіли позитивно. 28% зазначили, що послуг не вистачає, а яких саме їм потрібно було вказати у наступних відповідях. Найчастіше були зазначені: платні послуги (роздрукування, копіювання), розважально-інтелектуальні заходи, електронні книжки, зустрічі з фахівцями тощо.

В останньому запитанні користувачам запропонували представити себе на посаді керівника юнацької бібліотеки, та визначити свої перші кроки. Найчисленнішими стали такі відповіді: ремонт, облаштування приміщення, модернізація технічного оснащення, навчання працівників, оновлення фонду, співпраця з громадою, реклама бібліотеки. Цікавими також є такі варіанти: налагодження партнерських стосунків з іншими закладами, видавництвами, залучення молодих кадрів, аналіз проблем та визначення шляхів їх вирішення, залучення спонсорів, розроблення сучасного дизайну для бібліотеки, програми розвитку на 4 роки, збільшення приміщення бібліотеки  тощо. 39% респондентів не визначилися з відповідями.

Так, підбиваючи підсумки, можна стверджувати, що більшість опитаних задоволені роботою бібліотек, хоча вони вказують на слабкі місця та розуміють, що кроки для їх подолання нелегко реалізувати.
Можна чітко означити недоліки та проблеми, які є в юнацьких структурних підрозділах бібліотек Херсонської області. Це:
- слабка комп’ютерна база,
- нестача сучасної літератури для молоді,
- поганий стан приміщення бібліотеки.
Рекламувати бібліотеку та її послуги потрібно в інтернеті, місцевих ЗМІ, рекламними вуличними акціями та наочною рекламою на вулицях міста. 
Не зважаючи на перераховані проблеми, 66% респондентів зазначили, що їх повністю влаштовує обслуговування в юнацьких бібліотеках, а 72% задоволені послугами, які надає бібліотека.
Для покращання рівня обслуговування в юнацьких бібліотеках респонденти зазначають наступні кроки:
- ремонт бібліотечного приміщення,
- модернізація комп’ютерного обладнання, 
- підвищення професійного рівня працівників та омолодження колективів,
- поповнення фондів сучасної літературою для молоді через співпрацю з видавництвами та залучення спонсорських коштів,
- співпраця з громадою.
Ольга Козаченко,
головний методист науково-методичного відділу
Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва ім.Б.А.Лавреньова

Немає коментарів :

Дописати коментар