"
Привіт всім, хто нас читає! На нашому блозі ви можете познайомитися із цікавим досвідом бібліотек
Херсонщини, що працюють з молоддю, творчими знахідками та новими ідеями

пʼятницю, 10 липня 2020 р.

Віртуальний бібліодайджест №2 2020

Цей випуск дайджеста присвячений роботі бібліотек в умовах карантина. Адже велика кількість статей фахової періодики, присвячена саме цій тематиці.

Розпочати огляд хочу з журналу "Бібліотечна планета" №2 2020.
Тамара Вилегжаніна в статті "Читайте! І будьте здорові!!!" наголошує, що у зв'язку із запровадженням режиму самоізоляції всі бібліотеки країни тимчасово припинили фізичне обслуговування користувачів і спрямували свої зусилля на розвиток та надання онлайнових сервісів. На сайтах багатьох бібліотек у соціальних мережах з'явилися прямі ефіри з письменниками, віртуальні виставки й добірки книг для читання вдома. Публічні бібліотеки постійно здійснюють та вдосконалюють роботу в онлайн-форматі, а користувачі мають змогу отримувати інформацію і здобувати знання, не виходячи з оселі. Причому увага приділяється не тільки власним інформаційним ресурсам, а й продуктам інших зарубіжних і вітчизняних бібліотек та організацій.
Більше про пропозиції українських бібліотек, електронні та онлайн-бібліотеки, а також діяльність бібліотек з популяризації читання читайте в статті: 
Вилегжаніна, Т. Читайте! І будьте здорові!!! / Тамара Вилегжаніна // Бібліотечна планета. - 2020. - № 2. - С.4-5.

В продовження цієї теми звертаю увагу на статтю Наталії Розколупи "Організація дистанційної (надомної) роботи в бібліотеці". Дистанційна (надомна) робота - це форма організації праці, коли робота виконується працівником за місцем його проживання чи в іншому місці за його вибором, у т. ч. за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, але поза приміщенням роботодавця. Легальне використання дистанційної форми роботи відкриває додаткові можливості для бібліотек щодо залучення працівників вищого рівня кваліфікації. Однак необхідно враховувати низку моментів у разі прийнятті на роботу на постійній основі дистанційника: 
1) застосовувати дистанційну (надомну) роботу в бібліотеці можна лише для обмеженого кола працівників.
2) письмовий трудовий договір для кожного дистанційника повинен мати індивідуальний характер та передбачати всі нюанси виконання роботи конкретним працівником.
№) особливої ваги набуває контроль за виконанням дистанційником дорученої йому роботи.
Про це та інше читайте докладніше в статті
Розколупа, Н. Організація дистанційної (надомної) роботи в бібліотеці / Наталія Розколупа // Бібліотечна планета. - 2020. - № 2. - С.6-7.

Наступна стаття цієї тематики "Пандемія COVID-19: виклики й особливості діяльності бібліотек" Тетяни Богуш
Пандемія коронавірусу COVID-19 створила для бібліотек України, як і всього світу, незвичну ситуацію, що вимагала необхідності швидкого реагування та пошуків нових методів роботи. Розгубленість перших днів минула, і бібліотеки почали оперативно та активно заявляти про себе в онлайн-середовищі.
Водночас стало очевидним, що в кожної бібліотечної установи має бути своя власна стратегія на випадок форс-мажорних обставин у майбутньому, яка повинна передбачати три окремі етапи:
- роботу в умовах надзвичайної ситуації, зокрема карантину;
- вихід із режиму надзвичайної ситуації;
- подолання наслідків та корегування подальшої роботи.
В статті докладно розглядається кожен із цих етапів.
Отже, етап перший: діяльність під час карантину. В цей період бібліотеки набули певного досвіду та запропонували низку послуг своїм користувачам. Сьогодні вже можна говорити про загальні тенденції, що характерні для бібліотек світу.
Більш детально про рекомендації щодо роботи в карантині, виходу з нього та після карантину читайте в розлогій статті
Богуш, Т. Пандемія COVID-19: виклики й особливості діяльності бібліотек / Тетяна Богуш // Бібліотечна планета. - 2020. - № 2. - С.7-12.

Також серед інших статтей цього номеру хочу виділити статтю Валентини Здановської "Бібліотекарі на карантині", яка проводить аналіз онлайн-опитування, в якому дізнавалася як бібліотекарі сприйняли виклик роботи в умовах карантину, які емоції переживали, чи достатньо ефективно організували роботу, як комунікували між собою і з користувачами. Більше тут
Здановська, В. Бібліотекарі на карантині / Валентина Здановська // Бібліотечна планета. - 2020. - № 2. - С.30-34.

Актуальною зараз є тема розкрита в журналі "Бібліотечний форум: історія, теорія і практика" 2020 №2.

В статті Тетяни Павленко "Інтернет-конференція як форма професійної комунікації" розглянуто специфіку формату інтернет-конференції в ході професійної комунікації з урахуванням досвіду Наукової бібліотеки Харківського національного медичного університету. Визначено основні етапи та чинники успішності інтернет-конференції. Висвітлено підходи та реалізацію проєкту науково-практичної інтернет-конференції Наукової бібліотеки Харківського національного медичного університету "Бібліотеки і суспільство: рух у часі та просторі".
Павленко, Т. Інтернет-конференція як форма професійної комунікації / Тетяна Павленко // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. - 2020. - № 2. - С.32-34.

Не в тему карантину, але не менш цікава інформація в журналі "Бібліотечний форум: історія, теорія і практика" 2020 №1.
У статті Світлани Зайко "Book-квест як новий формат краєзнавчої гри для молоді" представлено досвід Центральної міської бібліотеки ім.М.Л.Кропивницького ЦБС для дорослих м.Миколаєва з організації та проведення вуличних book-квестів як інтерактивного формату популяризації краєзнавчої літератури та знань серед молоді міста.
За методикою проведення book-квесту, учасники мають послідовно пересуватися певним маршрутом у центральній частині м.Миколаєва, який враховує історичні, архітектурні та природні пам'ятки, можливість безпечного пересування, вік учасників тощо. Крокуючи маршрутом, учасники гри виконують різні завдання, відповідають на запитання, знаходять якісь міські об'єкти, роблять селфі, розгадують ребуси й головоломки. Й все це вони можуть робити за допомогою краєзнавчих книг, які є підказками й надаються на всіх локаціях маршруту вартовими, які слідкують за грою. Саме завдяки роботі з книгою під час виконання завдань ця гра отримала назву book-квест.
На сьогодні бібліотекою проведено вже п'ять book-квестів. І якщо за задумом, перший квест готувався на історико-краєзнавчу тематику, наступні - вдало було пристосовано до квестів літературної, екологічної та природничої спрямованості.
На основі цього досвіду в статті представлені етапи підготовки квестів - написання завдань, рекламна кампанія, розробка правил та методика проведення. Докладніше в статті 
Зайко, С. Book-квест як новий формат краєзнавчої гри для молоді / Світлана Зайко // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. - 2020. - № 1. - С.10-13.

Ольга Козаченко,
головний методист науково-методичного відділу
Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва ім.б.А.Лавреньова.

Немає коментарів :

Дописати коментар