Форум бібліотекарів півдня України «Бібліотека ХХІ ст. : освітній та практичний вектори» відбувся з ініціативи ВП «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв» і складався із трьох сесій.
Мета форуму: інтегрувати бібліотечну освіту та сучасні інноваційні практики для удосконалення бібліотечної галузі Півдня України, підвищити професійний статус бібліотекаря в сучасному суспільстві.
Перша сесія відбулася 3 березня 2015 року на базі ВП «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв» та Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. Лягіна.
Друга - 4 березня 2015 року на базі Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва ім. Б. Лавреньова та Херсонської обласної бібліотеки для дітей ім. Дніпрової Чайки.
Третя – 5 березня 2015 року на базі Одеської національної ордена дружби народів наукової бібліотеки ім. М. Горького.
Мені, як методисту, довелося побувати на всіх трьох сесіях та прийняти участь майже у всіх заходах. Ну і звісно, хотілося б поділитися деякими враженнями від почутого і побаченого. Більше фото див.тут
Миколаїв
Святкове відкриття форуму відбулося в актовій залі університету. Приємно вразив студентський хор та виконання українських пісень на слова Тараса Шевченка. Особливо композиція «Реве та стогне Дніпр широкий». Сила невмируща.
Після привітань запрошених представників місцевої влади та співорганізаторів перейшли до пленарних засідань, на яких розглядалися теоретичні основи бібліотечно -інформаційної освіти в контексті викликів інформаційного суспільства та прогнозування майбутнього щодо підготовки фахівців бібліотечної справи в Миколаївському коледжі культури і мистецтв.
Надалі відбувся обмін досвідом бібліотечних фахівців-практиків з таких питань:
• Регіональна програма модернізації та підтримки бібліотек, що обслуговують дітей з досвіду Херсонської обласної бібліотеки для дітей ім. Дніпрової Чайки
• Підвищення управлінської компетентності та професійного рівня бібліотечних фахівців Миколаївської області з досвіду Миколаївської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. Гмирьова
• Інноваційна діяльність в сфері електронного урядування Центральної бібліотеки ім. М. Кропивницького м. Миколаєва
• Бібліотека і молодь: простір для діалогу з досвіду Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва
• Грантові проекти, як стимул для інноваційного розвитку Херсонської обласної бібліотеки для дітей ім. Дніпрової Чайки
Продовження сесії відбулося на базі Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. Лягіна.
А потрапили ми до неї завдяки пішохідній екскурсії, яку провели нам екскурсоводи-волонтери - студенти факультету менеджменту та бізнесу, майбутні фахівці туристичної галузі.
Я вперше дізналася про пам’ятник Святому Миколаю, пригадала історію та пройшлася знайомими вулицями свого рідного міста. Ностальгія…
Сесія у бібліотеці для дітей розпочалася бібліотечними дивами, які показали гостям бібліотекарі разом із своїми читачами. У відділі для дошкільнят та учнів молодшого шкільного віку зі своїми дивами познайомили гостей красуня Весна із своєю помічницею чарівною Веснянкою.
У відділі по обслуговуванню дітей середнього шкільного віку активний читач кібер-школярик запропонував гру-вікторину та погратися у літературний дартс. Фото 7. Вражали своїми «бібліотечними дивами» і у відділі мистецтв, інформаційно-бібліографічному, методичному та інтернет-центрі. Знайомство з дивами закінчилося розповіддю про розвиток дитячих бібліотек Миколаївської області в епоху інформаційних технологій.
І закінчилася перша сесія форуму тренінгом з використанням формату світового кафе «Бібліотечна професія: вимоги, виклики, реалії».
На цьому заході зупинюся докладніше.
У бібліотечному кафе було чотири столики за якими і розмістилися учасники сесії. Таким чином утворилося чотири команди. На розсуд модератором було запропоновано чотири теми:
• Якими ви бачите шляхи підвищення іміджу сучасної бібліотеки?
• Яким професійним вимогам мають відповідати випускники бібліотечної спеціальності?
• Наведіть приклади мотивації молоді на отримання бібліотечно-інформаційної освіти
• Якою має бути співпраця бібліотеки та освітянських закладів у підготовці бібліотечних фахівців?
Кожна з команд повинна була навести якомога більше тез для підтвердження та розкриття теми.
Команді, в якій я була учасником, дісталося тема щодо мотивації молоді на отримання освіти. Серед запропонованих тем звучали саме такі:
- отримання роботи
- позитивний імідж бібліотекаря та бібліотеки
- набуття знань з інформаційно комунікативних технологій
- реалізація творчих здібностей
- любов до книги та реалізація набутих знань в реалізації себе
- сімейні традиції
- історія успіху фаху
- мережевий маркетинг так зване «сарафанне радіо»
- наявність соц. пакету та стабільна, хоч і невелика зарплатня.
Херсон
4 березня 2015 року відкриття другої сесії відбулося на базі Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва. Після привітальних слів начальника управління культури Херсонської обласної державної адміністрації – Думинської С.В. та свіворганізаторів форуму гостей запросили на бібліотечний квест у вигляді гри-подорожі «Океаном Інформації» майже усіма відділами бібліотеки.
Присутність морської теми була пов’язана з тим, що книгозбірня носить ім’я письменника-мариніста Бориса Лавреньова, більшість творів якого присвячені морю.
Гостям запропонували уявити, що інформаційний простір бібліотеки – це велика система океану зі складовими частинами — морями, островами, півостровами, протоками, затоками.
Ця подорож передбачала цікаві пригоди, іноді штормило.
Незважаючи на перешкоди необхідно було все пройти і не потонути в безмежному Океані інформації.
На швидкохідних сучасних човнах, тобто (своїх двох ногах), з відповідними назвами «Херсон», «Миколаїв», «Україна», «Дружба» гості на 40 хвилин відправилися у морську подорож. Команди формувалися на початку реєстрації форуму за допомогою морських бейджиків.
До їх складу увійшли як студенти так і їх викладачі і бібліотекарі-практики.
На першому острові Привітань (це відділ реєстрації) капітани отримали свої маршрутні карти із завданнями та назвами кораблів, а для штурманів – суднові журнали, в яких треба вклеїти відповідні літери, які вони отримали протягом гри. Важливо те, що ці літери були вклеєні штурманами у відповідному порядку отримання.
Всі, хто справився з усіма завданнями і пройшов 4-ма морями, побував на відомих островах Нова Земля та Святого Валентина, відкрив для себе низку нових островів та півостровів - повернулися для підведення підсумків подорожі.
Звуковий сигнал справжньої морської ринди надавав початок та закінчення гри.
По закінченні гри капітані зі своїми судновими журналами та вклеєними літерами за нумерацією команд утворили фразу «Креативні бібліотекарі об’єднують Україну». Більше фото див.тут
Продовжилася сесія пленарними засіданнями у формі профі-дебатів «Бібліотечні інновації і традиції: як знайти рівновагу?».
Почалися дебати виступом заступника директора з наукової роботи ДЗ «Державна бібліотека України для юнацтва» - Сопової Т.П. на тему «Інформаційно-інноваційні технології в діяльності українських бібліотек для юнацтва».
Наступними прозвучали теми з досвіду роботи Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва ім. Б. Лавреньова:
- Національно-патріотичне виховання: час нових підходів
Цю тему розкрила заступник директора з основної діяльності бібліотеки Ігнатова Т.Ф.
З досвідом бібліотеки по використанню сервісу Google Hangouts у краєзнавчій діяльності бібліотеки познайомила завідувач науково-методичного відділу Тарадименко І.І.
Про медіа як інструмент організації роботи молодіжних клубів та об’єднань у бібліотеці розповіла завідувач сектору соціокультурної діяльності читального залу Майстренко Ю.А.
Після профі-дебатів у читальній залі швидко змінилась атмосфера: перейшовши від теорії до практики, учасники форуму активно включились у гру «Студентський букмаркет». Більше фото див.тут
Переможці – студенти ВП «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв» довели, що майбутні бібліотечні фахівці мають неабиякий багаж креативу та знань з бібліотечного маркетингу, вміння працювати в команді. Саме такий багаж необхідний у професійній діяльності фахівців сучасної бібліотеки.
Продовжились заходи другої сесії форуму в Херсонській обласній бібліотеці для дітей ім. Дніпрової Чайки.
Особисто мені довелося бути присутньою на профі-екскурсії «Бібліотека для генерації Google» та на дискусійній трибуні «Сучасна бібліотека – якою їй бути?».
Бібліотека вражає своєю комп’ютерізацією та сучасним маркетинговим підходом до бібліотечного простору. Мені особисто дуже імпонує, поряд з іншим, прес-бар з безліччю інформаційного матеріалу для користувачів.
Одеса
5 березня 2015 року Форум продовжив свою роботу в Одеській національній ордена дружби народів науковій бібліотеці ім. М. Горького. В першій половині дня відбулася третя сесія: пленарні засідання, на яких ділилися досвідом та вирішували проблемні питання щодо професійної освіти майбутніх бібліотекарів та спробували накреслити деякі рекомендації щодо форуму.
Основний меседж цієї сесії пролунав з вуст методиста бібліотеки, яка приймала гостей - Дар'ї Дейч - всі ми маємо "бібліотечний вірус" і наше завдання передати його іншим молодим креативним бібліотекарям.
Дуже вдячні за змістовну екскурсію бібліотекою, яку провели для нас ведучі спеціалісти. Бібліотека з 185-річною історією просто покорила мене. В кожному залі присутній дух мецената графа М. Толстого. Це його особистий секретер. Вражає...
Старовинні меблі, читальний зал, в якому живе такий бібліотечний дух, що просто зачаровує, безцінні книжкові фоліанти ...для справжнього фахівця бібліотечної справи - ковток живильної води у спрагу.
Як методист, яка побувала на всіх трьох сесіях форуму, дозволю зробити собі деякі висновки.
- Бібліотечний фахівець сьогодні повинен бути в деякій мірі психологом. Вміти спілкуватися з читачем, особливо дітьми та молоддю. Вести переговори з представниками різних галузей щодо залучення їх фахового ресурсу у проведенні бібліотечних заходів.
- Бібліотечний фахівець сьогодні повинен бути в деякій мірі журналістом. Вміти співпрацювати з ЗМІ, вести бібліотечні блоги та складати інформацію для бібліотечних сайтів і т.і.
Бібліотечний фахівець сьогодні повинен бути в деякій мірі актором і гарним оратором. Цікавим може бути тільки той бібліотечний захід на якому інформація подається неординарно, з гарною дикцією, акторською майстерністю. Після такого заходу виникає бажання прийти до бібліотеки знову й знову, а можливо й запропонувати співпрацю.
З розвитком сучасних інформаційних технологій стоїть питання практичних навичок майбутніх фахівців бібліотечної галузі у цьому напрямі. Бути не тільки користувачами інтернет технологій але й уміти створювати різноманітні інформаційні бібліотечні продукти.
Перед освітньої бібліотечною галуззю стоїть наразі питання впровадження у мобільні навчальні програми саме практичних навичок для студентів бібліотечного напрямку: творчих майстерень, майстер-класів з цих напрямів.
В дискусіях протягом трьох днів виникла пропозиція щодо організації волонтерського студентського руху для.. участі у певних бібліотечних заходах. Встає наразі питання створення таких координаційних планів чи програм освітніх закладів та бібліотек.
Встає питання повернення до практики підготовки бібліотечних спеціалістів з окремих напрямів: для дитячих, технічних та масових бібліотек.
Як на мене, то мабуть, треба при прийомі абітурієнтів на навчання бібліотечній справі все ж таки практикувати ну якщо не творчий конкурс, то хоча б творчу співбесіду. В рамках якої з'ясувати певний загально-культурний рівень абітурієнта та бажання бути бібліотекарем…
І наостанок Фото на згадку про Одеську національну ордена дружби народів наукову бібліотеку ім. М. Горького..
Як приємно і інтригуюче сидіти в такому читальному залі...І виникає бажання повертатися знову і знову...
Зав. НМВ Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва ім.Б.Лавреньова - Ірина Тарадименко
Немає коментарів :
Дописати коментар