Протягом червня-листопада 2017 року Херсонська обласна бібліотека для юнацтва ім.Б.А.Лавреньова організувала обласне опитування «Сучасна бібліотека очима молоді» та залучила до нього юнацькі структурні підрозділи бібліотек Херсонської області. В опитуванні взяли участь читачі бібліотек Бериславського, Великоолександрівського, Голопристанського, Іванівського, Каланчацького, Каховського, Олешківського, Чаплинського районів, міста Нова Каховка та ХОБЮ ім.Б.А.Лавреньова. Протягом цього періоду було опитано 1963 респондента, з них 33 віртуально за допомогою сервісу Google forms.
За віковими показниками – більшість опитаних, а саме 54%, належать до вікової категорії 14-19 років. Однакові долі (по 23%) прийшлись на категорії 20-24 і 25-35.
65% опитаних респондентів жіночої статі, а 58% мешкають в селі.
В таблиці представлено кількість учасників опитування.
Під час опитування був виявлений рівень популярності бібліотеки у молоді та визначено напрями покращення роботи бібліотек.
Текстовий аналіз
«Для мене сучасна молодіжна бібліотека – це..». Згідно з відповідями, на першому місці, бібліотека як місце для спілкування (64%), якісна література (54%), інтернет-центр (50%) та, найменшу кількість, набрав варіант – зустрічі з цікавими людьми (27%). Через те, що велика кількість опитаних зазначали одразу декілька варіантів відповідей, тому зрозуміло, що для респондентів сучасна бібліотека – це і місце спілкування, і можливість брати сучасну якісну літературу, і наявність інтернет-центру, тощо. Лише 9 читачів надали свої варіанти відповіді, які дублюють вже запропоновані в анкеті, крім двох, один з яких зазаначив модернізовану систему видачі книг, а інший, що в країні немає сучасної бібліотеки.
Платні послуги в бібліотеці. Сучасна бібліотека, окрім безкоштовних послуг, дає можливість користуватися додатковими послугами платно, тому ми поцікавилися, за що згодні платити наші користувачі. Так, на першому місці – копіювання документів (80%) та роздруківка (74%), менша кількість – 37% – зацікавилася електронною доставкою документів, і 18% скористувалися б послугою - формування бібліографічних списків для курсових, дипломних та наукових робіт. Декілька осіб готові платити за: роботу з комп’ютером, консультації по роботі з комп’ютером, допомогу при написанні курсових та дипломних робіт.
Що потрібно для покращання роботи бібліотеки? 72% відповіли - більше сучасної літератури, 56% збільшення кількості комп’ютерів, розширення комп’ютерних послуг (52%), оновлення дизайну приміщень (27%), зміна режиму роботи (4%), та підвищення культури обслуговування (2%). Серед іншого було зазначено, що нічого не потрібно тому, що бібліотека чудово функціонує; просили дозволити студентам працювати цілодобово; осучаснити інтернет-центр; зробити режим роботи з 08-00 до 20-00. Хочеться відмітити, що хоч в першому питанні більшість і зазначили, що бібліотека – це місце для спілкування, але все ж таки для покращання роботи хочуть бачити більше сучасної літератури.
Щоб зробити бібліотеку більш комфортною – ми попросили респондентів зазначити, які додаткові послуги були б корисними. 38% - охоче б брали участь в майстер-класах. 36% - зазначили, що в бібліотеці повинен бути кулер з питною водою. 31% респондентів хотіли б відвідувати гурток із вивчення іноземних мов. А 22% не відмовилися б від послуг міні-кафе. Менш затребуваними залишилися послуги «буккросинг» та «бібліоняня» - по 2%. Крім цього, були зазначені міжбібліотечний каталог, самообслуговування, відкритий доступ до фонду, гуртки та клуби за інтересами.
Щоб зробити бібліотеку більш комфортною – ми попросили респондентів зазначити, які додаткові послуги були б корисними. 38% - охоче б брали участь в майстер-класах. 36% - зазначили, що в бібліотеці повинен бути кулер з питною водою. 31% респондентів хотіли б відвідувати гурток із вивчення іноземних мов. А 22% не відмовилися б від послуг міні-кафе. Менш затребуваними залишилися послуги «буккросинг» та «бібліоняня» - по 2%. Крім цього, були зазначені міжбібліотечний каталог, самообслуговування, відкритий доступ до фонду, гуртки та клуби за інтересами.
Наступне питання, дуже актуальне за сучасних реалій – чи потрібна бібліотека громаді? На це питання позитивно відповіли 99%, негативно – 1%. 100-відсоткову позитивну відповідь надали опитані Голопристанського, Чаплинського, Іванівського, Каховського, Олешківського районів та Нової Каховки.
На не менш актуальне питання – чи готові ви відстоювати бібліотеку, якщо постане питання про її закриття – голоси розподілилися наступним чином: 90% опитаних готові відстоювати бібліотеки, а 10% респондентів залишаться осторонь.
Серед заходів, які хотіли б відвідувати респонденти найбільш поширеними стали наступні теми: патріотичні, літературні, краєзнавчі, розважальні, зустрічі з відомими людьми (в т.ч. сучасними українськими письменниками). Рідше були зазаначені екологічні, спортивні, здоровий спосіб життя, з вивчення іноземних мов, тощо. Третина опитаних не відповіли на зазначене запитання.
Джерела інформації, з яких респонденти дізнаються про заходи, що відбудуться в бібліотеці розподілились наступним чином: 73% дізнаються від бібліотекарів, 24% з сайту бібліотеки та сторінок в соціальних мережах, 19% вказали свій варіант від вчителів та 8% через засоби масової інформації.
Отож, підбиваючи підсумки отриманих результатів, маю зазначити, що користувачі, які відвідують бібліотеки впевнені, що сучасна бібліотека повинна містити наступні компоненти: комфортне місце для спілкування, якісну літературу та інтернет-центр. В бібліотеці мають бути послуги з копіювання документів та роздрукування інформації, завдяки чому, бібліотека зможе залучати кошти та покривати витрати. Для покращання функціонування бібліотеці потрібно комплектувати більше якісної сучасної літератури, збільшити кількість одиниць комп’ютерної техніки та розширити список комп’ютерних послуг. Також ще одним кроком для комфортного та корисного відвідування бібліотеки є можливість завітати до бібліотеки на майстер-класи, наявність кулера з питної водою та можливість відвідувати гурток з вивчення іноземних мов.
97% опитаних – 1910 осіб – впевнені, що бібліотеки потрібні громаді. З них 1757 осіб готові відстоювати бібліотеку, якщо постане питання про її закриття. Це високий показник розуміння молодими людьми цінності функціонування бібліотек для громади. Тому бібліотечні працівники, а також громади повинні створювати комфортні умови для користувачів, пропонувати нові корисні послуги та бібліотечні продукти. Відповідати потребам сучасного молодіжного середовища, трансформуватися з огляду на зміни в суспільстві – ось головна умова успішного функціонування сучасної бібліотеки.
Ольга Козаченко,
провідний методист науково-методичного відділу
Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва ім.Б.А.Лавреньова
Немає коментарів :
Дописати коментар