До вашої уваги 3 випуск віртуального бібліодайджесту 2016 року, в якому акцент зроблено на соціокультурні заходи правової тематики та досвід проведення інтерактивної форми залучення до читання «Битви бестселерів».
Після введення до штатного розпису Полтавської обласної бібліотеки для дітей (ПОБД) ім. Панаса Мирного одиниці юрисконсульта, бібліотека проводить систематичну і комплексну роботу, спрямовану на виховання правосвідомості в юних громадян. І чільне місце в цій діяльності займають правові заходи для всіх вікових категорій користувачів.
Одним з таких заходів є літературно-правові мандрівки «Казки читаємо – право вивчаємо», під час яких дітям демонструється нарізка фрагментів з кількох екранізованих дитячих казок, а потім відбувається їх обговорення: яка казка, хто порушник, чому і чиє право порушено. До кожного прикладу діти отримують зрозумілі короткі коментарі. Для юнацтва, ви можете обрати більш дорослу літературу, яка прийде їм до смаку, та дозволить поглянути на сюжет з юридичного боку.
Під час заходів правової тематики дуже важливо не просто роз’ясняти дитині, що вона змалечку вже має свої права – на ім’я, житло, піклування з боку батьків, охорону здоров’я, на інформацію тощо, а й у максимально доступній формі пояснити суть тих чи інших прав.
Значна увага приділяється наочному ознайомленню юних користувачів з окремими офіційними документами, що захищають їхні права. Це Конституція України, Конвенція про права дитини, Закон України «Про охорону дитинства» тощо.
Наприкінці заходів відбувається обов’язкове заохочення всіх тих, хто активно брав у них участь протягом кварталу або року. Це може бути бібліотечний символічний указ про присвоєння звання «Знавець прав дитини», відповідний диплом, збірка казок тощо.
Для молодших школярів, які вже мають певні знання щодо прав дитини, проводяться правознавчі ігри-вікторини «З героями казок – статтями Конвенції про права дитини». Їх мета – за допомогою різноманітних питань, пов’язаних із сюжетами відомих казок, закріпити знання учнів про права дитини, зафіксовані у відповідній Конвенції ООН. Під час гри «Підбери правильну пару» діти до кожної книжки добирають відповідні картки з написаними правами. Також учасникам пропонуються спеціально підібрані книжки, в яких є герої-правопорушники, і діти мають назвати їх імена. Книги, залежно від змісту, учні повинні розкласти за видами прав, що порушуються.
Варто зазначити, що для юних користувачів необов’язково проводити повністю правовий захід, аби надати правову інформацію. Юридичну складову можна гармонійно вписувати у сценарії, наприклад, літературних дійств.
У контексті правового виховання дітей бібліотечними засобами хотілося б також звернути увагу на такий важливий момент: на соціокультурних заходах часто розповідають про неправомірну поведінку літературних героїв, засуджують її, але досить рідко говорять про те, що неправомірна поведінка, як правило, порушує права інших. Саме в цьому сенсі дуже важливо наводити для юних учасників конкретні приклади: павук не просто зв’язав Муху-Цокотуху, а своїми неправомірними діями порушив її право на життя; зла мачуха не просто примушувала Попелюшку багато працювати, а порушила право дівчини на відпочинок, ігри і розваги, на захист від експлуатації; Коза-дереза не просто вигнала Зайчика з хатки, а порушила його право на житло та недоторканність оселі.
Завжди актуальними є теми інформаційно-правових годин «Діти – пасажири міського транспорту» для учнів середніх класів. До дітей доводяться основні положення правил користування міським громадським транспортом: порядок оплати, існуючі пільги, відповідальність за безкоштовний проїзд, як діяти, коли автобус чи тролейбус зламався; заборони, що встановлені для пасажирів та водіїв. Для закріплення матеріалу розігруються міні-сценки в міському транспорті за участі водія, кондуктора та пасажира. Учасникам пропонується проблемна ситуація, яку треба вирішити, застосовуючи набуту інформацію.
З Основним Законом нашої країни знайомлять дітей такі заходи, як правова година-діалог «Наші права та обов’язки за Конституцією України», правовий крос «Конституцією за 40 хвилин» тощо. У ПОБД ім. Панаса Мирного вони проходять цікаво та незвично, при цьому велика увага приділяється наочності: плакатам із назвами розділів Конституції, з державною символікою, з вимогами до кандидатів у Президенти України, прислів’ями про Конституцію тощо. Також юні користувачі мають змогу побачити гарні видання Конституції та книги про неї.
Для читачів, яким виповнилося 14 років (а це важливий етап у житті кожної дитини, з якого в неї з’являються нові права та обов’язки, настає кримінальна відповідальність за деякі види злочинів), проводиться інформаційний гід «Правовий статус 14-літніх осіб». Матеріал під час заходу викладається за розділами: трудові права з 14 років, сімейні права та обов’язки підлітків, цивільні права, права учасників дорожнього руху, права 14-річних у сфері громадської активності та кримінальна відповідальність з 14 років. Усім присутнім вручаються пам’ятки «Перелік злочинів, за які кримінальна відповідальність настає з 14 років».
Для інформування старшокласників про юридичну відповідальність, її суть, види, принципи, обставини, які виключають юридичну відповідальність, у бібліотеці проводиться окремий захід – правовий компас «Що таке юридична відповідальність».
Діти дізнаються про адміністративну, дисциплінарну, кримінальну, цивільну та матеріальну відповідальність та про різницю між ними. Юрисконсульт пояснює, наприклад, що таке необхідна оборона, і розповідає, коли її застосовувати та яка кримінальна відповідальність передбачається в разі її перевищення. Також учасники заходу на конкретних прикладах учаться визначати, чи наставатиме кримінальна відповідальність у тому чи іншому випадку. Окремо наголошується на важливості конституційної норми статті 68: «Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності».
За статистикою, одним із поширених правопорушень, що скоюють неповнолітні, є хуліганство. Тому більш ніж актуальним для учнів середніх класів є проведення правового дороговказу «Хуліганству – ні!». Під час цього заходу підлітки дізнаються про суть і склад такого правопорушення, як хуліганство, історію походження назви «хуліган», про адміністративну та кримінальну відповідальність за скоєння тих чи інших хуліганських дій, зокрема прояви футбольного хуліганства, відповідальність батьків за вчинення хуліганських дій дітьми до 14 років. Свідченням того, що тема актуальна і цікава, є велика кількість різноманітних запитань від учасників заходу.
Під час години правового спілкування для старшокласників «Власність у нашому житті» детально розглядаються поняття «власність» (її складові, конституційні норми щодо приватної власності) і «право власності» (як, наприклад, законно стати власником скарбу). Також розтлумачуються норми Сімейного кодексу про власність дитини і Кримінального кодексу про злочини проти власності тощо.
До Дня юриста, що відзначається 8 жовтня, старшокласників зазвичай запрошують узяти участь у правовій мозаїці «Світ юридичних професій». Її завдання – розповісти учням про юридичну спеціальність загалом та про юридичні професії, застосування юридичної освіти в різних сферах. Школярі в загальних рисах дізнаються про специфіку роботи суддів, прокурорів, адвокатів, слідчих, нотаріусів тощо. Майбутнім абітурієнтам надається інформація щодо юридичних вишів країни та спеціальностей, за якими там навчають студентів. Крім цього, пропонується книжкова виставка-інсталяція «Письменники-юристи», де можна дізнатися про життя відомих літераторів, які у своїх біографіях мають «юридичний слід» (Ж.-Б. Мольєр, Г.Флобер, Ж. Верн, Р. Л. Стівенсон, В. Скотт, О. де Бальзак, Й. В. Гете, Р. Хаггарт, Ш. Перро, Е. Т. Гофман).
Правову інформацію, незалежно від тематики заходу, варто викладати не у формі лекції, а у формі бесіди і діалогу, весь час звертаючись до аудиторії і ставлячи учасникам запитання, спрямовуючи, заохочуючи їх до спілкування. Це важливий момент, який треба мати на увазі. Також слід зауважити, що дітям набагато цікавіше спостерігати і слухати ведучого, якщо його вбрання відображає тему заходу. Це можуть бути, приміром, символічна мантія і головний убір судді.
Соціокультурні заходи, за умови їх інформативного і цікавого проведення, здатні бути хорошим інструментом для поширення юридичних знань серед дитячої аудиторії та популяризування бібліотеки як центру надання правової інформації.
У всьому світі бібліотекарі намагаються вирішити глобальну проблему залучення молоді до читання. Адже воно у вільний час може стати чудовою альтернативою життю у соцмережах.
Кожного року модернізуються старі і з’являються нові форми бібліотечної масової роботи, але більшість з них, такі, наприклад, як «літературні суди», диспути, літературні вечори тощо, потребують чималих зусиль і часу на підготовку аудиторії. І це зменшує зацікавленість молоді у запропонованих книгах і читанні взагалі.
Фахівці Херсонської ОБЮ ім. Б. Лавреньова винайшли інтерактивну форму роботи, яка не вимагає будь-якої попередньої підготовки аудиторії. Цей новий вид популяризації читання отримав назву «Битва бестселерів». Спочатку обирається жанр та дві найвідоміші у ньому книги, бажано вже екранізовані.
Битва відбувається у три раунди, упродовж яких ведучі намагаються перетягнути симпатії аудиторії на користь свого бестселера, розповідаючи про авторів, героїв та екранізації книг. Кожен раунд ілюструється відеорядом, який теж стає потужним аргументом за ту чи іншу книгу. Після трьох раундів учасникам пропонується проголосувати за вподобану книгу однією з двох фішок різного кольору, які вони отримають на початку заходу.
У 2015 р. працівники бібліотеки провели три «Битви бестселерів» різних жанрів, найпопулярніших у молодіжному середовищі.
У жанрі детективу за симпатії молоді змагалися класичний американський екшен Дена Брауна «Код да Вінчі» і похмурий скандинавський нуар Стіга Ларссона «Дівчина з татуюванням дракона». Це була справжня битва героїв! Скромний трудівник науки, чия місія сформульована гранично коротко і чітко: врятувати світ і геніальна дівчинка-фрік, татуйована і бісексуальна. Саме зараз у популярних жанрах детективу і фентезі виникають «героїні нашого часу» – сильні, активні дівчата, що борються зі злом і несправедливістю. Дейєнеріс Таргарієн, Катніс Евердін, Тріс Прайор і, звичайно, Лісбет Саландер. У минулому вона важкий підліток, на якого держава і суспільство незаслужено навісили ярлик «розумово неповноцінна психопатка». А зараз – абсолютно асоціальна людина із загартованим характером і геніальними здібностями до здобуття інформації. За словами С. Ларссона, характер Лісбет створювався за зразком дорослої Пеппі Довгапанчоха. Тож вибір аудиторії зрозумілий – неймовірна дівчина-фрік впевнено перемогла розумника Роберта Ленгдона, якого називають дорослим Гаррі Поттером.
Початок 2010-х рр. був позначений справжнім бумом підліткових антиутопій. З численних вампірських серій увага підлітків переключилася на інших героїв та інші історії – про зловісне майбутнє зі своїми жорсткими правилами. Вочевидь, що для «Битви бестселерів» у жанрі антиутопій ми обрали два поп-культурних феномени: «Голодні ігри» та «Дивергент».
Критики були не особливо доброзичливі до «Дивергента», вважаючи його вторинним продуктом, який багато чого запозичив у «Голодних ігор». Ми, бібліотекарі, які, здавалося б, мають розуміти потреби молодих читачів, були впевнені в перемозі «Голодних ігор». Екшн, романтика і любовний трикутник – безпрограшні складові для залучення підлітків до читання. Однак, всупереч прогнозам, аудиторія проголосувала за «Дивергент». Перемогу принесло те, що для його головної героїні Тріс була вигадана проста романтична історія з хлопцем, який має справжні чесноти і свої слабкості. І ніякого любовного трикутника, метань й остраху помилитися з вибором. Все просто ідеально!
У жанрі фентезі за симпатії аудиторії змагалися трилогія Джона Толкіна «Володар перснів» і цикл «Пісня Льоду та Полум’я» Джорджа Мартіна. Класика жанру проти бунту і непередбачуваності.
Ми припустили, що за Толкіна голосуватимуть ті, кого в жанрі фентезі приваблює в першу чергу ескейпізм, прагнення піти від реальності повсякденного життя, побутових проблем. Очікувалося, що Мартіну віддадуть свої голоси ті, кому важливі хитросплетіння інтриг, політичні ігри і несподіванка сюжетних поворотів.
Ця битва закінчилася перемогою «Володаря кілець», що свідчить про те, що сьогодні молодь більше приваблює казка з гарантовано щасливим кінцем, ніж невідомий фінал і загибель улюблених героїв, зумовлена жорстокістю сюжету. Наш досвід підтверджує, що, навіть коли аудиторія зовсім не знайома із запропонованими книгами і взагалі не дивилася екранізації, вона залюбки долучається до гри. Така форма роботи, починаючи з виступів ведучих і закінчуючи голосуванням та підбиттям підсумків, стає чарівним гачком, який здатен «зачепити» молодь й зацікавити її тією чи іншою книгою. Отож, шановні колеги, якщо ви хочете опанувати запропоновану форму роботи, оберіть свій жанр, свою пару книг-суперниць та отримайте задоволення від підготовки і проведення заходу.
Бажаємо вам яскравих битв та вражень!
1. Костенко, Л. Соціокультурні заходи правової тематики як чинник набуття користувачами юридичних знань (з досвіду роботи Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім.Панаса Мирного) / Л.Костенко // Бібліотечна планета. – 2016. - №3. – С.9-12.
2. Таворська, Г., Майстренко Ю. «Битва бестселерів»: залучення молоді до читання по-новому / Г.Таворська, Ю.Майстренко // Бібліосвіт. – 2016. - №2. – С.27-30.
Після введення до штатного розпису Полтавської обласної бібліотеки для дітей (ПОБД) ім. Панаса Мирного одиниці юрисконсульта, бібліотека проводить систематичну і комплексну роботу, спрямовану на виховання правосвідомості в юних громадян. І чільне місце в цій діяльності займають правові заходи для всіх вікових категорій користувачів.
Одним з таких заходів є літературно-правові мандрівки «Казки читаємо – право вивчаємо», під час яких дітям демонструється нарізка фрагментів з кількох екранізованих дитячих казок, а потім відбувається їх обговорення: яка казка, хто порушник, чому і чиє право порушено. До кожного прикладу діти отримують зрозумілі короткі коментарі. Для юнацтва, ви можете обрати більш дорослу літературу, яка прийде їм до смаку, та дозволить поглянути на сюжет з юридичного боку.
Під час заходів правової тематики дуже важливо не просто роз’ясняти дитині, що вона змалечку вже має свої права – на ім’я, житло, піклування з боку батьків, охорону здоров’я, на інформацію тощо, а й у максимально доступній формі пояснити суть тих чи інших прав.
Значна увага приділяється наочному ознайомленню юних користувачів з окремими офіційними документами, що захищають їхні права. Це Конституція України, Конвенція про права дитини, Закон України «Про охорону дитинства» тощо.
Наприкінці заходів відбувається обов’язкове заохочення всіх тих, хто активно брав у них участь протягом кварталу або року. Це може бути бібліотечний символічний указ про присвоєння звання «Знавець прав дитини», відповідний диплом, збірка казок тощо.
Для молодших школярів, які вже мають певні знання щодо прав дитини, проводяться правознавчі ігри-вікторини «З героями казок – статтями Конвенції про права дитини». Їх мета – за допомогою різноманітних питань, пов’язаних із сюжетами відомих казок, закріпити знання учнів про права дитини, зафіксовані у відповідній Конвенції ООН. Під час гри «Підбери правильну пару» діти до кожної книжки добирають відповідні картки з написаними правами. Також учасникам пропонуються спеціально підібрані книжки, в яких є герої-правопорушники, і діти мають назвати їх імена. Книги, залежно від змісту, учні повинні розкласти за видами прав, що порушуються.
Варто зазначити, що для юних користувачів необов’язково проводити повністю правовий захід, аби надати правову інформацію. Юридичну складову можна гармонійно вписувати у сценарії, наприклад, літературних дійств.
У контексті правового виховання дітей бібліотечними засобами хотілося б також звернути увагу на такий важливий момент: на соціокультурних заходах часто розповідають про неправомірну поведінку літературних героїв, засуджують її, але досить рідко говорять про те, що неправомірна поведінка, як правило, порушує права інших. Саме в цьому сенсі дуже важливо наводити для юних учасників конкретні приклади: павук не просто зв’язав Муху-Цокотуху, а своїми неправомірними діями порушив її право на життя; зла мачуха не просто примушувала Попелюшку багато працювати, а порушила право дівчини на відпочинок, ігри і розваги, на захист від експлуатації; Коза-дереза не просто вигнала Зайчика з хатки, а порушила його право на житло та недоторканність оселі.
Завжди актуальними є теми інформаційно-правових годин «Діти – пасажири міського транспорту» для учнів середніх класів. До дітей доводяться основні положення правил користування міським громадським транспортом: порядок оплати, існуючі пільги, відповідальність за безкоштовний проїзд, як діяти, коли автобус чи тролейбус зламався; заборони, що встановлені для пасажирів та водіїв. Для закріплення матеріалу розігруються міні-сценки в міському транспорті за участі водія, кондуктора та пасажира. Учасникам пропонується проблемна ситуація, яку треба вирішити, застосовуючи набуту інформацію.
З Основним Законом нашої країни знайомлять дітей такі заходи, як правова година-діалог «Наші права та обов’язки за Конституцією України», правовий крос «Конституцією за 40 хвилин» тощо. У ПОБД ім. Панаса Мирного вони проходять цікаво та незвично, при цьому велика увага приділяється наочності: плакатам із назвами розділів Конституції, з державною символікою, з вимогами до кандидатів у Президенти України, прислів’ями про Конституцію тощо. Також юні користувачі мають змогу побачити гарні видання Конституції та книги про неї.
Для читачів, яким виповнилося 14 років (а це важливий етап у житті кожної дитини, з якого в неї з’являються нові права та обов’язки, настає кримінальна відповідальність за деякі види злочинів), проводиться інформаційний гід «Правовий статус 14-літніх осіб». Матеріал під час заходу викладається за розділами: трудові права з 14 років, сімейні права та обов’язки підлітків, цивільні права, права учасників дорожнього руху, права 14-річних у сфері громадської активності та кримінальна відповідальність з 14 років. Усім присутнім вручаються пам’ятки «Перелік злочинів, за які кримінальна відповідальність настає з 14 років».
Для інформування старшокласників про юридичну відповідальність, її суть, види, принципи, обставини, які виключають юридичну відповідальність, у бібліотеці проводиться окремий захід – правовий компас «Що таке юридична відповідальність».
Діти дізнаються про адміністративну, дисциплінарну, кримінальну, цивільну та матеріальну відповідальність та про різницю між ними. Юрисконсульт пояснює, наприклад, що таке необхідна оборона, і розповідає, коли її застосовувати та яка кримінальна відповідальність передбачається в разі її перевищення. Також учасники заходу на конкретних прикладах учаться визначати, чи наставатиме кримінальна відповідальність у тому чи іншому випадку. Окремо наголошується на важливості конституційної норми статті 68: «Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності».
За статистикою, одним із поширених правопорушень, що скоюють неповнолітні, є хуліганство. Тому більш ніж актуальним для учнів середніх класів є проведення правового дороговказу «Хуліганству – ні!». Під час цього заходу підлітки дізнаються про суть і склад такого правопорушення, як хуліганство, історію походження назви «хуліган», про адміністративну та кримінальну відповідальність за скоєння тих чи інших хуліганських дій, зокрема прояви футбольного хуліганства, відповідальність батьків за вчинення хуліганських дій дітьми до 14 років. Свідченням того, що тема актуальна і цікава, є велика кількість різноманітних запитань від учасників заходу.
Під час години правового спілкування для старшокласників «Власність у нашому житті» детально розглядаються поняття «власність» (її складові, конституційні норми щодо приватної власності) і «право власності» (як, наприклад, законно стати власником скарбу). Також розтлумачуються норми Сімейного кодексу про власність дитини і Кримінального кодексу про злочини проти власності тощо.
До Дня юриста, що відзначається 8 жовтня, старшокласників зазвичай запрошують узяти участь у правовій мозаїці «Світ юридичних професій». Її завдання – розповісти учням про юридичну спеціальність загалом та про юридичні професії, застосування юридичної освіти в різних сферах. Школярі в загальних рисах дізнаються про специфіку роботи суддів, прокурорів, адвокатів, слідчих, нотаріусів тощо. Майбутнім абітурієнтам надається інформація щодо юридичних вишів країни та спеціальностей, за якими там навчають студентів. Крім цього, пропонується книжкова виставка-інсталяція «Письменники-юристи», де можна дізнатися про життя відомих літераторів, які у своїх біографіях мають «юридичний слід» (Ж.-Б. Мольєр, Г.Флобер, Ж. Верн, Р. Л. Стівенсон, В. Скотт, О. де Бальзак, Й. В. Гете, Р. Хаггарт, Ш. Перро, Е. Т. Гофман).
Правову інформацію, незалежно від тематики заходу, варто викладати не у формі лекції, а у формі бесіди і діалогу, весь час звертаючись до аудиторії і ставлячи учасникам запитання, спрямовуючи, заохочуючи їх до спілкування. Це важливий момент, який треба мати на увазі. Також слід зауважити, що дітям набагато цікавіше спостерігати і слухати ведучого, якщо його вбрання відображає тему заходу. Це можуть бути, приміром, символічна мантія і головний убір судді.
Соціокультурні заходи, за умови їх інформативного і цікавого проведення, здатні бути хорошим інструментом для поширення юридичних знань серед дитячої аудиторії та популяризування бібліотеки як центру надання правової інформації.
У всьому світі бібліотекарі намагаються вирішити глобальну проблему залучення молоді до читання. Адже воно у вільний час може стати чудовою альтернативою життю у соцмережах.
Кожного року модернізуються старі і з’являються нові форми бібліотечної масової роботи, але більшість з них, такі, наприклад, як «літературні суди», диспути, літературні вечори тощо, потребують чималих зусиль і часу на підготовку аудиторії. І це зменшує зацікавленість молоді у запропонованих книгах і читанні взагалі.
Фахівці Херсонської ОБЮ ім. Б. Лавреньова винайшли інтерактивну форму роботи, яка не вимагає будь-якої попередньої підготовки аудиторії. Цей новий вид популяризації читання отримав назву «Битва бестселерів». Спочатку обирається жанр та дві найвідоміші у ньому книги, бажано вже екранізовані.
Битва відбувається у три раунди, упродовж яких ведучі намагаються перетягнути симпатії аудиторії на користь свого бестселера, розповідаючи про авторів, героїв та екранізації книг. Кожен раунд ілюструється відеорядом, який теж стає потужним аргументом за ту чи іншу книгу. Після трьох раундів учасникам пропонується проголосувати за вподобану книгу однією з двох фішок різного кольору, які вони отримають на початку заходу.
У 2015 р. працівники бібліотеки провели три «Битви бестселерів» різних жанрів, найпопулярніших у молодіжному середовищі.
У жанрі детективу за симпатії молоді змагалися класичний американський екшен Дена Брауна «Код да Вінчі» і похмурий скандинавський нуар Стіга Ларссона «Дівчина з татуюванням дракона». Це була справжня битва героїв! Скромний трудівник науки, чия місія сформульована гранично коротко і чітко: врятувати світ і геніальна дівчинка-фрік, татуйована і бісексуальна. Саме зараз у популярних жанрах детективу і фентезі виникають «героїні нашого часу» – сильні, активні дівчата, що борються зі злом і несправедливістю. Дейєнеріс Таргарієн, Катніс Евердін, Тріс Прайор і, звичайно, Лісбет Саландер. У минулому вона важкий підліток, на якого держава і суспільство незаслужено навісили ярлик «розумово неповноцінна психопатка». А зараз – абсолютно асоціальна людина із загартованим характером і геніальними здібностями до здобуття інформації. За словами С. Ларссона, характер Лісбет створювався за зразком дорослої Пеппі Довгапанчоха. Тож вибір аудиторії зрозумілий – неймовірна дівчина-фрік впевнено перемогла розумника Роберта Ленгдона, якого називають дорослим Гаррі Поттером.
Початок 2010-х рр. був позначений справжнім бумом підліткових антиутопій. З численних вампірських серій увага підлітків переключилася на інших героїв та інші історії – про зловісне майбутнє зі своїми жорсткими правилами. Вочевидь, що для «Битви бестселерів» у жанрі антиутопій ми обрали два поп-культурних феномени: «Голодні ігри» та «Дивергент».
Критики були не особливо доброзичливі до «Дивергента», вважаючи його вторинним продуктом, який багато чого запозичив у «Голодних ігор». Ми, бібліотекарі, які, здавалося б, мають розуміти потреби молодих читачів, були впевнені в перемозі «Голодних ігор». Екшн, романтика і любовний трикутник – безпрограшні складові для залучення підлітків до читання. Однак, всупереч прогнозам, аудиторія проголосувала за «Дивергент». Перемогу принесло те, що для його головної героїні Тріс була вигадана проста романтична історія з хлопцем, який має справжні чесноти і свої слабкості. І ніякого любовного трикутника, метань й остраху помилитися з вибором. Все просто ідеально!
У жанрі фентезі за симпатії аудиторії змагалися трилогія Джона Толкіна «Володар перснів» і цикл «Пісня Льоду та Полум’я» Джорджа Мартіна. Класика жанру проти бунту і непередбачуваності.
Ми припустили, що за Толкіна голосуватимуть ті, кого в жанрі фентезі приваблює в першу чергу ескейпізм, прагнення піти від реальності повсякденного життя, побутових проблем. Очікувалося, що Мартіну віддадуть свої голоси ті, кому важливі хитросплетіння інтриг, політичні ігри і несподіванка сюжетних поворотів.
Ця битва закінчилася перемогою «Володаря кілець», що свідчить про те, що сьогодні молодь більше приваблює казка з гарантовано щасливим кінцем, ніж невідомий фінал і загибель улюблених героїв, зумовлена жорстокістю сюжету. Наш досвід підтверджує, що, навіть коли аудиторія зовсім не знайома із запропонованими книгами і взагалі не дивилася екранізації, вона залюбки долучається до гри. Така форма роботи, починаючи з виступів ведучих і закінчуючи голосуванням та підбиттям підсумків, стає чарівним гачком, який здатен «зачепити» молодь й зацікавити її тією чи іншою книгою. Отож, шановні колеги, якщо ви хочете опанувати запропоновану форму роботи, оберіть свій жанр, свою пару книг-суперниць та отримайте задоволення від підготовки і проведення заходу.
Бажаємо вам яскравих битв та вражень!
Список використаних джерел:
1. Костенко, Л. Соціокультурні заходи правової тематики як чинник набуття користувачами юридичних знань (з досвіду роботи Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім.Панаса Мирного) / Л.Костенко // Бібліотечна планета. – 2016. - №3. – С.9-12.
2. Таворська, Г., Майстренко Ю. «Битва бестселерів»: залучення молоді до читання по-новому / Г.Таворська, Ю.Майстренко // Бібліосвіт. – 2016. - №2. – С.27-30.
Ольга Козаченко,
провідний методист науково-методичного відділу
Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва ім.Б.Лавреньова
Немає коментарів :
Дописати коментар